Mercedes-Benz EQ Silver Arrow: Moderne W 125
Als eerbetoon aan de beroemde W 125 racer uit 1937 presenteert Mercedes-Benz deze EQ Silver Arrow showcar. Een elektrische eenzitter met bijzondere proporties en diverse details.
Submerk EQ
Mercedes-Benz is het publiek duidelijk aan het opwarmen voor de opmars van het nieuwe submerk EQ. Mercedes-Benz verkoopt in de toekomst elektrische auto’s onder de naam EQ. De naam staat voor ‘electric intelligence’. De elektrische varianten van de Smart Fortwo en Forfour worden al onder het submerk EQ verkocht.
Elektromobiliteit
Het nieuwe submerk EQ focust zich volledig op elektromobiliteit en bijbehorende services. De bandbreedte loopt van elektrische auto’s via wallboxen en oplaadservices tot private energieopslagunits.
EQ Silver Arrow is volledig elektrisch
Het is dus geen verrassing dat deze EQ Silver Arrow volledig elektrisch rijdt. Hij heeft in de bodemplaat een platte accu van 80 kWh. Het systeemvermogen van de aandrijflijn komt uit op 750 pk en de actieradius bedraagt 400 kilometer (WLTP). Meer technische gegevens zijn niet bekend.
W 125 racer
In tegenstelling tot deze emissieloze EQ Silver Arrow was de W 125 racer uit 1937 met zijn twaalfcilindermotor een groot emissieblaasorkest. Maar wel een zeer indrukwekkende. Wist je dat designers zich bij het vormgeven van de carrosserie van deze racer in 1937 lieten inspireren door de luchtvaartindustrie? Bovendien wist Rudolf Caracciola met de W 125 recordwagen een snelheid van 432,7 km/h te noteren op de autobahn A5 tussen Frankfurt en Darmstadt, waarbij een gemiddelde werd genomen van de snelheid op de heen- en terugweg. Dit snelheidsrecord op de openbare weg hield stand tot november 2017.
5,3 meter lang
De EQ Silver Arrow showcar heeft net als de W 125 bijzondere proporties. De showcar is ongeveer 5,3 meter lang en ongeveer 1 meter breed. Unieke details zijn de gedeeltelijk vrijstaande multispaaks wielen met 168 spaken per wiel. Deze spaken zijn gelakt in roségoud: typisch voor het nieuwe submerk EQ.
Alubeam silver
De lakkleur heet overigens alubeam silver en lijkt sterk op de kleur van de historische ’Silberpfeilen‘ die, om gewichtsredenen, niet over een witte laklaag beschikten. Mercedes-Benz heeft de carrosseriestructuur van de showcar gemaakt van koolstofvezel. In het interieur past het merk veel leder, geborsteld aluminium en walnotenhout toe.
Digitale cockpit
En kijk ook naar de digitale cockpit met een gebogen panoramadisplay met achterprojectie en een touchscreen dat in het stuurwiel is geïntegreerd. Het bestuurderscompartiment kan naar voren worden geklapt om de instap eenvoudiger te maken. Ook de uitklapbare achterspoiler valt op.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?