Mercedes-Benz GLS legt focus op luxe en comfort
Liefst dertien jaar was de eerste generatie Mercedes-Benz GLS in productie. Daarmee was hij er korter dan zijn ‘voorganger’, de G-Klasse. Met een compleet nieuwe editie treedt Mercedes nu ten strijde. Het segment van de luxe SUV is in de loop der jaren veel competitiever geworden.
Toen de Mercedes GLS in 2006 onder de naam GL op de markt kwam was het eigenlijk de bedoeling dat de aloude G-Klasse op dat moment het veld zou ruimen. Maar de klanten bleven de G-Klasse kopen. Voor de uit 1979 stammende G-Klasse resulteerde dat in een enorme opleving van de afzet. De G-Klasse boekte nieuwe verkooprecords. Mercedes zag zich genoodzaakt trouw te blijven aan de G-Klasse, waardoor er recent een ingrijpende facelift voor het model volgde.
Topklasse
Zolang als de G-Klasse in productie is, is de GL/GLS er nog niet. Maar een carrière van dertien jaar is voor een auto een ongekend lange periode. De Hij onderging een maal een grote facelift, waarbij Mercedes-Benz van de gelegenheid gebruik maakte om de naam van GL in GLS te wijzigen. De S werd er aan toegevoegd om te duiden in welk marktsegment het model actief is. En die S geeft tevens aan welke luxe je mag verwachten. De nieuwe editie overklast zijn directe voorganger. Hij is luxer, belooft meer ruimte en biedt meer comfort. Met het oog op de toenemende concurrentie, waarvan in 2006 nog geen sprake was, heeft Mercedes alles uit de kast moeten halen de positie van de GLS veilig te stellen. Zeker nu BMW de X7 de showrooms uit rolt.
Nog groter
Mercedes-Benz heeft de toch al niet kleine GLS nog groter gemaakt. Met 5,21 meter is hij maar liefst 7,7 centimeter langer dan het uitgaande model. In de breedte groeit hij liefst 2,2 cm tot 1,96 meter. De wielbasis neemt op zijn beurt toe met zes hele centimeters. De nieuwe vormtaal van Mercedes weet de imposante buitenafmetingen redelijk te verbloemen. Hij oogt minder hoekig dan voorheen. De voor- en achterzijde zijn ronder dan voorheen en dat zie je ook terug in de cW-waarde. Die zakt van 0,35 tot 0,32.
Zeven- of zészitter
Het draait bij de GLS niet om zijn imponerende uitstraling, althans niet voor iedereen. De Mercedes-ingenieurs hebben zich gericht op het interieur en het comfort. Gebleven zijn drie zitrijen, maar in plaats van de standaardstoelopstelling 2-3-2 kan er nu ook gekozen worden voor 2-2-2, een zes- in plaats van zevenzitter dus. De tweede wegklapbare zitrij wordt vervangen door twee individuele stoelen. Achterin staan standaard twee separate stoelen, die wanneer ze niet gebruikt worden in de bagagevloer kunnen worden weggestopt. Mercedes claimt dat het meubilair plaats biedt aan personen met een maximum lengte van 1,94 meter. Elektrische bediening en zelfs stoelverwarming zijn aanwezig. Sowieso heeft elke zitrij een automatische airco. Voor de zetels centraal in de auto kun je een massagefunctie krijgen.
E-Active Body Control
Natuurlijk beschikt de GLS over het MBUX-infotainmentsysteem met in de grote SUV twee touchscreens van 11,6 inch doorsnee. Middels het optionele Comfortpakket kun je via een tablet vanaf de achterste zitplaatsen het systeem bedienen. En om comfortabel voort te bewegen beschikt de GLS over luchtvering en desgewenst het E-Active Body Control-systeem met per wiel gestuurde vering en demping.
lees verder onder de fotogallerij
Mercedes GLS marktintroductie
Bij de marktintroductie eind dit jaar is de Mercedes-Benz GLS leverbaar met achtcilinder benzine- en zescilinder dieselmotoren. Het voorlopige topmodel krijgt een mild-hybrid V8-benzinemotor onder de kap. Hij wordt aangeduid als 580 4Matic. Diens alternator/starter met 48-voltsysteem ondersteunt de motor bij acceleraties en recupereert energie. De benzinemotor is 489 pk en 700 Nm sterk en doet er dankzij de EQ Boost-functie tijdelijk 250 Nm en 22 pk bovenop. Het dieselaanbod bestaat uit de 350d 4Matic en 400d 4Matic met respectievelijk een 286 pk/600 Nm en 330 pk/700 Nm sterke 3.0 zes-in-lijn. Later volgt een AMG-uitmonstering en zal onder het andere sublabel Maybach een nog luxere variant volgen met mogelijk een andere carrosserielijn.
Mercedes GLS Prijzen
De prijzen van de GLS worden later bekend gemaakt. Mercedes bouwt de SUV in zijn Amerikaanse fabriek.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8