Mercedes-Benz moet 774.000 diesels terugroepen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmercedes-benz_glc_250_d_4matic_off-road_19.jpeg)
Mercedes-Benz moet in Europa zo’n 774.000 dieselvoertuigen terugroepen. Het Duitse ministerie van transport heeft daartoe de opdracht gegeven omdat er illegale software aanwezig is in onder meer de Vito, GLC en C-Klasse.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmercedes-benz_glc_250_d_4matic_off-road_19.jpeg)
Daimler-topman Dieter Zetsche heeft in de afgelopen weken twee keer met minister van transport Andreas Scheuer gesproken. Zijn concern houdt namelijk vol dat de software niet tegen de wet is. Zetsche heeft de Duitse overheid daarvan niet weten te overtuigen, want die verordonneert per direct de terugroep van 774.000 auto’s.
Illegale softwarefuncties
De Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) – het Duitse equivalent van de RDW – heeft in de Euro 6-dieselmotoren van Mercedes-Benz vijf softwarefuncties gevonden die niet zijn toegestaan. De motoren zijn in ongeveer een miljoen voertuigen ingebouwd. Eerder gaf de KBA al de opdracht om zo’n 5000 Vito’s terug te roepen.
Adblue
De nu gevonden programmatuur zou invloed hebben op de werking van het AdBlue-systeem, dat de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) vermindert. Volgens de KBA kan het de toevoer verhogen of verlagen.AdBlue bestaat uit gedemineraliseerd water en zuiver ereum en wordt geïnjecteerd in het uitlaatsysteem om NOx af te breken tot water en stikstof.