Mercedes-Benz Vision EQS is Mercedes’ visie op de nabije toekomst
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F19c0690_025.jpg)
Het grote nieuws bij Mercedes-Benz komt deze ochtend in de vorm van een conceptcar. De Mercedes Vision EQS is een elektrisch studiemodel van het merk en moet laten zien waar het merk in de nabije toekomst tot in staat is.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F19c0690_029.jpg)
Ook Mercedes is hard bezig om zijn gamma te elektrificeren. Eerder dit jaar bracht het z’n eerste elektrische auto op de markt: de EQC. Die auto was het startschot voor een lange lijn aan EQ-modellen, waaraan recent de EQV aan toe werd gevoegd. Nu is het de beurt aan de EQS, al is dat nog geen productie-auto. Wel laat de luxueuze, elektrische sedan zien wat Mercedes-Benz in de nabije toekomst allemaal kan doen.
Lichstrook
De Vision EQS is de S-Klasse onder de elektrische modellen van Mercedes. En dus staat ook de luxe, hoogwaardige materialen en de majestueuze uitstraling die we van het topmodel van het merk kennen, centraal in deze EV. Opvallend is bijvoorbeeld de doorlopende lichtstrook, door Mercedes zelf ‘lightbelt’ genoemd. In die strook zijn Digital Light-koplampen verwerkt, die beide twee holografische lensmodules hebben. De achterzijde wordt gevormd door 229 verlichte Benz-sterren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F19c0690_124.jpg)
Voor het ontwerp binnenin de auto haalden de designers inspiratie uit de wereld van de luxe jachten. En dat is te zien. Het gehele dashboard vloeit over in de deurpanelen van de Vision EQS. Dat moet de inzittenden het gevoel van het dek van een boot geven. Mercedes geeft aan dat dit een voorbode is voor de toekomstige luxe sedans van het merk. Maar geheel volgens de hedendaagse standaarden is er natuurlijk gebruik gemaakt van duurzame materialen. Denk aan kunstleer en microvezel van gerecyclede PET-flessen.
Snufjes
Maar wat doet al die extreme luxe met de prestaties van de auto? Want terwijl de EQS is volgepompt met allerlei futuristische snufjes, ligt er ook nog een flink accupakket (100 kW) in de bodem. En die weegt ook niet niks. Het gewicht van de Vision EQS wordt niet prijsgegeven, maar de 476 paarden en 760 Nm uit het accupakket trekken de auto in 4,5 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/h. De topsnelheid van de auto ligt ruim boven de 200 km/h. Allemaal met dank aan elektromotoren op de voor- en achteras en elektrische vierwielaandrijving.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F19c0690_147.jpg)
Prima cijfers, helemaal in combinatie met de actieradius. Volgens de nieuwe WLTP-meetmethode komt de Vision EQS maar liefst 700 kilometer ver. Heb je een lange reis en moet je onderweg snel laden, dan kan dat met een laadcapaciteit van 350 kW. En dus zit de accu binnen 20 minuten dan weer voor 80% vol. Uiteraard is de nieuwe elektrische aandrijflijn van Mercedes uiterst variabel en in de toekomst inzetbaar bij meerdere modellen.
Mogelijkheden
Natuurlijk gaat het hier om een conceptauto en duurt het nog even voordat we dergelijke cijfers in combinatie met extreme luxe gaan zien. Maar Mercedes laat een duidelijke visie achter wat betreft de toekomst en laat zien wat de mogelijkheden kunnen zijn. Zo toonde het op de IAA ook het concept van de interactieve auto. In de toekomst moet een Mercedes jouw gemoedstoestand kunnen meten als je de auto instapt. Aan de hand daarvan bepaalt de auto welke muziek er gedraaid wordt, het licht in de auto en zelfs welke geur goed is om jou tot rust te brengen of juist energie te geven. Kunt u er zich al iets bij voorstellen?
Lees ook:
Ook interessant
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had
-
Hyundai wordt The Ocean CleanUp voor op straat… of toch niet?
-
Trump pakt ook eigen volk: zoveel duurder worden auto’s in de VS
-
Europese grootmachten willen Trump keihard terugpakken
-
Trump komt met megaheffing voor alle niet-Amerikaanse auto’s
-
Canada wantrouwt Elon Musk en weigert miljoenenbetaling Tesla