Mercedes, als je lef hebt neem je deze Vision One-Eleven in productie!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F06%2F23c0159-012.jpg)
Het persbericht over de elektrische Mercedes-Benz Vision One-Eleven is gortdroog en technisch. Begrijpt de schrijver dan niet dat wij het alleen maar willen hebben over het spectaculaire design van de retrofantastische supersportwagen?
Een lesje geschiedenis. Eind jaren zestig, begin jaren zeventig ontwikkelde Mercedes-Benz een reeks studiemodellen onder de naam C 111. De eerste en tweede zijn het beroemdst, met hun vleugeldeuren, fraaie coupédesign en opvallende oranjezwarte lak.
Mercedes-Benz C 111 brak snelheidsrecords
De vier ‘generaties’ van de C 111 werden gebruikt om nieuwe technologie op aerodynamica- en motorgebied te testen. In 1969 had de eerste C 111 een rotatiemotor met drie schijven.
Voor de tweede en derde C 111 koos Mercedes voor dieselmotoren. De gestroomlijnde C 111/III – met een Cw-waarde van slechts 0,191 – brak in totaal negen snelheidsrecords voor diesel- en benzineauto’s. Mercedes bouwde uiteindelijk zestien C 111’s, waarvan dertien van de eerste en tweede variant.
Vision One-Eleven geïnspireerd op C 111/I en II
Het zijn dan ook die twee waar de ontwerpers naar hebben gekeken om inspiratie op te doen voor de nieuwe Vision One-Eleven. De overeenkomsten zijn duidelijk te zien: in het silhouet, in de designdetails, in de vleugeldeuren en in de kleurstelling.
Overeenkomsten met de huidige Mercedes EQE en EQS zijn er ook. De daklijn loopt in een vloeiende boog van neus naar achterzijde. Prachtig zijn de grote lichtmetalen wielen, waarvan de tientallen microspaken doen denken aan de wikkelingen van een elektromotor.
Interieur met augmented reality-bediening
Het futuristische interieur van de Vision One-Eleven straalt iets jaren zeventigs uit, met glimmende ‘discomaterialen’ op de stoelen en veel oranje accenten. Er is een loungemodus beschikbaar, waarin de bestuurder en passagier lekker achterover kunnen leunen. De One-Eleven rijdt dan zelf.
Een modern studiemodel kan niet zonder gerecyclede materialen, dus is in de Vision One-Eleven onder meer hergebruikt polyester te vinden. Het duurzaam verwerkte leer (voor zover dat kan) is gelooid met koffiebonenschillen.
Een typisch concept car-geintje is de toepassing van augmented reality. De bestuurder moet daarvoor een speciale headset opzetten om een mix te zien van het fysieke interieur en een digitale user interface. Een voorbeeld: elementen van de navigatiekaart worden in de omgeving geprojecteerd.