Rolluiken en jaloezieën openen vanuit de nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse
De thermostaat van je huis regelen vanuit je auto? Natuurlijk kan dat tegenwoordig dankzij een slimme bedieningscentrale en verschillende apps. Daarvoor dien je wel even je smartphone te pakken. Mercedes-Benz integreert de techniek nu in zijn MBUX-systeem van de nieuwe generatie C-Klasse.
De functie heet Smart Home, dat door Mercedes wordt vertaald als ‘mobiele intelligentie voor maximaal bedieningsgemak op afstand’. De Duitsers koppelen Smart Home aan het MBUX-besturingssysteem, dat weer verbonden wordt met de bedieningscentrale thuis. “Smart Home omvat WLAN, sensoren en actuatoren die het huis steeds intelligenter en communicatiever maken: temperatuur en verlichting, rolluiken en elektrische apparaten kunnen op afstand worden bewaakt en aangestuurd. Bewegingsmelders en raamcontacten informeren de gebruiker over gewenst of ongewenst bezoek”, zo geeft Mercedes-Benz aan.
Controledienst
Als inzittende van de C-Klasse kun je via het spraakbesturingssysteem “Hey Mercedes” zeggen, om vervolgens de vraag te stellen: “Is er iemand in mijn huis op dit moment?” Door de techniek thuis krijg je dan als mogelijk antwoord: “Ik heb het gecontroleerd. De laatste gedetecteerde beweging was in de keuken een uur geleden.” Dat hoop je dan in ieder geval als je zeker weet dat er niemand thuis is.
MBUX Smart Home
Mercedes-Benz geeft aan dat bij de introductie de MBUX Smart Home-functie al tal van apparaten ondersteunt. Het systeem werkt in ieder geval samen met Bosch Smart Home en Samsung SmartThings. Andere aanbieders voegt de autobouwer er later aan toe. “Hey Mercedes” werkt in eerste instantie met commando’s in de talen Duits, Chinees, Amerikaans en Brits Engels.
Op de vraag of deze systemen écht waardevol zijn en niet afleiden van de rijtaak van de bestuurder, was Mercdes-Benz in een eerder gesprek met Autovisie duidelijk. “We werken nauw samen met onze veiligheidsafdelingen om de veiligheid in onze modellen te waarborgen. Wat betreft de functionaliteiten van het MBUX-systeem zijn we ook al redelijk aangekomen bij de limiet”, zo vertelde Nils Schanz, Senior Manager Voice Control voor MBUX, eerder al. De Duitser liet destijds weten dat zijn afdeling nu vooral inzet op het gebruik van kunstmatige intelligentie en het verbeteren van de spraakbediening, zodat alle uitgebreide functies van het MBUX-ssyteem in de toekomst nog makkelijker in de auto’s van de fabrikant zijn te bedienen.