Mercedes-Benz E-Klasse Coupé en Cabriolet: geen ruimte voor een stekker
Mercedes-Benz vond dat het al na drie jaar eens tijd werd om de E-Klasse Coupé en Cabriolet te verfrissen. Tezamen met die opfrisbeurt komt ook een verdere uitwerking van de elektrificatie van die modellen. Maar plug-in hybridetechniek hoef je in de tweedeursmodellen niet te verwachten.
Qua uiterlijk is er niet heel veel veranderd bij de facelift van de E Coupé en Cabriolet. Maar de minimale wijzigingen die zijn doorgevoerd, laten hem nog wel net even lekkerder smoelen. Het grootste nieuws bevindt zich echter onderhuids, net als bij de BMW 5 Serie facelift.
Sportiever uiterlijk
De facelift zorgt er vooral voor dat de tweedeurs E-Klasses er sportiever uit komen te zien. Dit is vooral te danken aan de koplampen, die smaller zijn geworden. Standaard zijn die koplampen ook volledig voorzien van ledverlichting. Daarnaast is de grille gewijzigd naar de nieuwe A-vormige variant van Mercedes. Standaard is ook het diamanteffect in de grille, dat halverwege wordt onderbroken door één lamel. Aan de achterzijde zien we eveneens vernieuwde lichtunits, maar die zijn alleen vanbinnen vernieuwd. Ook zijn er vier nieuwe lakkleuren toegevoegd, genaamd hightechzilver, grafietgrijs metallic, mojavezilver en patagoniërood. Laatstgenoemde is een ‘Designo’ lakkleur, en is dus iets prijziger dan gemiddeld. In het assortiment van de wielen zijn nu speciale ‘aerovelgen’ toegevoegd, die moeten bijdragen aan de brandstofbesparing.
Weinig verandering binnenin
Hoewel er visueel niet erg veel is aangepast in het interieur, is er zeker een aantal zaken aangepast. Zo zien we een geheel nieuw stuurwiel met dubbele spaken aan weerszijden voor de bedieningsknoppen. Die bedieningsknoppen zijn nu uitgevoerd in hoogglans zwart, de andere details op het stuur zijn in aluminium uitgevoerd. Het stuur is ook voorzien van sensoren die merken wanneer jij het stuur vasthoudt. De feedback (zoals licht sturen) is dus niet langer nodig, het stuur vasthouden is genoeg. Wanneer je het stuur niet vasthoudt, krijg je een waarschuwing en uiteindelijk kan het leiden tot een noodstop. Uiteraard is de vernieuwde tweedeurs E-Klasse uitgevoerd met de nieuwste variant van het MBUX multimediasysteem van Mercedes. Standaard zijn daar twee 10,25-inch grote displays voor geplaatst, optioneel kun je twee 12,3-inch grote schermen krijgen.
Elektrificatie
Zoals al is genoemd, wordt de elektrificatie verder uitgewerkt in de tweedeurs Mercedes E-Klasse. De viercilinder dieselmotor is in de topversie met 195 kW (266 pk) vermogen voor het eerst uitgerust met een geïntegreerde startdynamo en een 48V-systeem. Door het terugwinnen van energie tijdens remmen en het ‘zeilen’ met uitgeschakelde motor moet de krachtbron nog efficiënter worden. De startdynamo is doorontwikkeld en maakt nu deel uit van de transmissie in plaats van de motor. Daardoor kan hij makkelijker worden gecombineerd met andere motoren. De extra boost dat het systeem kan leveren is 15 kW en 180 Nm, voor bij het accelereren bijvoorbeeld. Diezelfde techniek zit ook in de vernieuwde zescilinder benzinemotor, alleen daar kan de boost 16 kW en 250 Nm extra geven. Altijd handig wanneer je iemand snel moet inhalen.
Mercedes E 53 AMG
Ook de E 53 AMG Coupé/Cabriolet heeft in lijn met de standaard E-Klasse die uiterlijke kenmerken meegekregen als slankere koplampen en een nieuw binnenwerk in de achterlichten. De grille krijgt echter in lijn met de Mercedes AMG-Performancemodellen twaalf verticale lamellen. Het middelste deel aan de onderkant van de voorbumper loopt nu ook in een A-vorm, waardoor een nog grotere luchtinlaat met 5 verticale spijlen ontstaat. De 3,0-liter zes-in-lijn levert 435 pk en 520 Nm, en is ook gekoppeld aan een 48V mild-hybride systeem. Ook voor dat systeem geldt dat die een kortstondige boost van 22 pk en 250 Nm extra kan geven.
De vernieuwde E-Klasse wordt dit najaar bij de Mercedes-dealer verwacht. Bij de marktintroductie komen zowel de Coupé als Cabriolet als E 220 d, E 220 d 4MATIC, E 400 d 4MATIC, E 200, E 200 4MATIC, E 300 en E 450 4MATIC beschikbaar. De benzinemodellen krijgen allemaal al een mild-hybridesysteem. Op de latere komst van plug-in hybride aandrijflijnen hoef je in de E-Klasse Coupé en Cabriolet niet te wachten. De Duitsers geven aan dat daarvoor de ruimte in de tweedeurs modellen te klein is, waardoor voor het accupakket en de stekkeraansluiting bagage- en beenruimte opgeofferd moet worden. Dat wil Mercedes niet. In aanloop van de introductie worden de prijzen ook aangekondigd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace