Mercedes-eigenaar Daimler zet Smart-fabriek te koop
Daimler zet een Te Koop-bordje in de voortuin van de Smart-fabriek in het Franse Hambach. De Duitsers hebben de faciliteit in de toekomst niet meer nodig, nu door een nieuwe aandeelhouder in Smart de productie van de stadsrakker in China wordt plaatsvindt. Wat er met de bouw van de elektrische Mercedes gaat gebeuren, is niet duidelijk.
In het Franse Hambach staat de fabriek van Smart. In de faciliteit maakt het merk momenteel de Fortwo Coupé en Fortwo Cabriolet. De twee tweezitters zijn nog enkele jaren in productie en dan komen de opvolgers er aan. De volgende generatie wordt deels door Daimler, deels door de Chinese partner Zhejiang Geely Group. De productie heeft in China plaats. In het verleden maakte Smart in de fabriek ook de eerste en tweede generatie van de Fortwo, een naam die het model pas later kreeg. De Smart Roadsters werden eveneens in Frankrijk vervaardigd. De eerste generatie ForFour daarentegen zag in het Limburgse Born het levenslicht. Het bestaande model wordt door Renault gemaakt.
Elektrische Mercedes
Om de productiecapaciteit van de fabriek te Hambach maximaal te benutten, besloot Mercedes-Benz in 2018 om de bouw van een elektrische Mercedes in Frankrijk onder te brengen. De komst van dat middenklasse-model is reeds officieel aangekondigd. De vraag is nu waar Mercedes-Benz de auto na de verkoop van de faciliteit gaat bouwen.
Smart en Hambach
De fabriek in het Franse Hambach is speciaal voor de bouw van de Smart -naar een idee van horlogefabrikant Swatch weggezet. Het vormt een groot plus-teken, waarbij toeleveranciers vrijwel direct aan de productielijn hun componenten kunnen leveren. Er was de Franse overheid veel aan gelegen om de fabriek in Hambach te krijgen. Er was in de jaren negentig veel werkloosheid. Met de faciliteit kwamen veel arbeidsplaatsen beschikbaar. Bij de officiële opening op 27 oktober 1997 waren dan ook de Bondskanselier van Duitsland, Helmut Kohl en Franse President Jacques Chirac aanwezig. Smart staat voor Swatch Mercedes ART. Momenteel werken er zo’n 800 personen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten