Mercedes EQG blijft trouw aan het origineel
Bracht de aankondiging van een elektrische G-Klasse twee jaar terug geen schokgolf teweeg? Als zelfs de G-Klasse eraan moet geloven, dan is niets meer heilig, zou je kunnen denken.
De G-Klasse is dé auto binnen het leveringsprogramma van de Duitse autobouwer, het meest iconische type uit het bestaande gamma. En dan te weten dat het model totaal niet voldoet aan alle kernwaardes van Mercedes-Benz én Mercedes-AMG. Het huidige type maakt al veel goed op het gebied van veiligheidssystemen en weggedrag doordat het gebaseerd is op de GLE-techniek, want bij het originele model was het dramatisch.
Alles elektrisch
Maar de liefhebbers van de G-Klasse moeten zich gelukkig prijzen, want dankzij de elektrische aandrijflijn heeft de oer-4×4 van het merk een toekomst. De Duitsers gaan voor ‘electric first’, wat betekent dat alle toekomstige modellen eerst als elektro-auto worden ontwikkeld, voordat er gestart wordt met louter benzine-aangedreven types. De G-Klasse doet daaraan mee, er is echter één maar. Het complete Mercedes-modellengamma is opgebouwd uit vier bekende pijlers. Je hebt Mercedes-Benz, met daarnaast Mercedes-Maybach, Mercedes-AMG en EQ. Een vijfde merk is daarnaast gezet en dat is G. Juist, de G-Klasse krijgt een eigen positie. De elektrische 4×4 is weliswaar een EQ-model door zijn elektro-aandrijflijn, maar het is bovenal een G.
Trouw aan oorspronkelijke ontwerp
Wat het verschil is? Sinds de Duitsers het specifieke elektro-platform op de EQS introduceerden, heeft het een platform voor grotere elektrotypes. Die modellen staan los van de modellen met een verbrandingsmotor, zoals bij de S-Klasse en EQS en straks ook de E-Klasse en EQE. Al die producten onderscheiden zich van elkaar. Er is een specifieke ontwerptaal voor de ‘klasse’-versies en een andere voor de EQ-uitvoeringen. De elektrische G gaat weliswaar EQG heten, het ontwerp blijft dicht bij dat van de benzine-G staan. Een G is een G en geen hertekende elektro-G.
Laadkabel-reservoir
Wie de EQG op een afstandje ziet, herkent er direct de robuuste terreinbikkel in, maar wie naar de carrosseriedetails van de hoekige offroader kijkt, ziet kleine verschillen. Die details, zoals aerodynamisch gevormde wielen, een extra ‘tankklep’ en blauwe EQ-elementen, maken het onderscheid tussen de G-Klasse en de gestroomlijndere EQG. Wie de portieren opent, ziet al helemaal geen grote verschillen. De EQ-versie krijgt in het infotainment verwerkte functionaliteiten voor elektrisch rijden.
Low range-modus
Voor het studiemodel heeft Mercedes nog leuke elementen verzonnen, zoals een imperial waarin het G-logo is verwerkt, een led-lichtbalk aan de voorzijde van het bagagerek en een houder achterop de deur voor laadkabels in plaats van een reserveband. Het verduidelijkt het offroadkarakter van de G-Klasse. Volgens Mercedes-Benz is de elektrische terreinbikkel in staat om mede via een geïntegreerde ‘low range-modus‘ offroad te gaan. Op het eigen zware testterrein Schöckl slaagt de G-Klasse in ieder geval.
Platform nog onbekend
Welke architectuur Mercedes voor de EQG gaat gebruiken, heeft het merk nog niet naar buiten gebracht. Het zou zomaar kunnen dat de elektro-reus van dezelfde bodemplaat als de EQS gebruik gaat maken, aangezien daarop ook een EQS SUV en EQE SUV komen. Echter, de EQG zal buiten de geplaveide wegen nog altijd zijn mannetje staan en mogelijk past de fabrikant het bestaande platform aan door de batterij erin te herbergen. Voor welk accupakket de autobouwer kiest, is nog niet bekend.
EQG 560 en EQG 580
Begin april deponeerde Mercedes de aanduiding EQG560 en EQG580, die begin augustus ook zijn geregistreerd in de Verenigde Staten. Maar daaruit kun je nog geen conclusies trekken, aangezien het merk die benaming eerder kiest uit uniformiteit binnen het programma dan wegens een specifiek accupakket. Mercedes-Benz, dat zich reeds in juli 2016 de naam EQG toe-eigende, zal een en ander ook laten afhangen van de ontwikkelingen die het in de komende jaren doorvoert. De EQG staat pas voor 2024 op de agenda. Zou de fabrikant dan ook een AMG-uitmonstering lanceren? Of een 6×6-uitvoering? Kijk er niet raar van op.
IAA 2021
Op de IAA in München presenteert Mercedes eerst een studiemodel van de fonkelnieuwe EQG. Hoewel het de productieversie pas over 2,5 jaar op de markt brengt, verandert er aan het ontwerp in de tussentijd nauwelijks iets. De ontwerpafdeling zet op de stand namelijk een zogenaamd conceptmodel dat reeds voor een dikke 90% klaar is.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce