Autovisie
Autovisie Nieuws 28 mrt 2021
Leestijd: 5 minuten

Mercedes EQS brengt studiemodel F015 tot leven

Alweer zes jaar geleden presenteerde Mercedes het futuristisch ogende studiemodel F015. Met die auto werd feitelijk de basis gelegd voor Mercedes’ eerste elektrische toplimousine op basis van een nieuwe elektro-architectuur. Van de F015 neemt de EQS onder andere de one-bow designlijn over, net als het dashboard met zijn wagenbrede schermen.

Met de EQS presenteert Mercedes-Benz op 15 april zijn eerste elektrische limousine. De in de naam verwerkte S staat weliswaar voor het Luxury-segment waarin de elektro-limo gaat opereren, met de S-Klasse heeft het model niets van doen. Mercedes bouwt de EQS weliswaar parallel aan de S-Klasse in het Duitse Sindelfingen en geeft de auto in de basistrim dezelfde dashboardlay-out, de auto beschikt over een eigen structuur, eigen plaatwerkdelen en bovenal een zelfstandig design. Want waar de S-Klasse een three-box ontwerp is, is de EQS een two-box design. Tijdens de ontwikkeling van de auto lag de focus op twee hoofdzaken. Allereerst het leefcompartiment, dat ruim en luxueus moest zijn. Daarnaast op de aerodynamische vorm van het model, gelet op het gegeven dat het een elektrische limousine is.

Extreem lage cW-waarde

Dat laatste komt direct tot uiting als je de EQS ziet. De gladgestreken carrosseriedelen met een minimum aan lijnen, de naar binnengetrokken deurgrepen en de afgeronde hoeken leveren een grote bijdrage om de EQS een extreem lage cW-waarde te geven. Robert Lesnik, Mercedes’ exterieurdesignbaas, toont tijdens het gesprek een foto van de bovenzijde van de EQS. “Zo zul je de EQS waarschijnlijk nooit meer zien, maar op deze foto is duidelijk dat de auto het bovendeel van de carrosserie een druppelvorm heeft. Het geeft de auto aan de achterzijde de bekende heupen, maar het is vooral gedaan voor de stroomlijn.”

19 inch wielen met Mercedes-motief

Lesnik geeft aan dat het niet alleen om het groter geheel gaat, maar dat ook details belangrijk zijn om de cW-waarde omhoog te krijgen. Hij wijst naar de wielen. “Het ontwerp van deze 19 inch wielen levert een belangrijke bijdrage. Het ontwerp is geheel gericht op een zo laag mogelijke drag coëfficiënt.” De techneuten van Mercedes kozen er niet voor om de druppelvorm ook in het platform door te voeren. De spoorbreedte voor en achter zijn nagenoeg gelijk, geeft Lesnik aan. Het is voor het eerst dat hij kleine beeldmerken in het wiel verwerkt. De driepuntige sterren zie je ook in het front terug. De EQS heeft een grille, maar die is gesloten. “De auto heeft geen grille nodig, maar je creëert ermee wel een gezicht. In plaats van dat het een luchtrooster is, is het nu een paneel met erachter allemaal radars,” legt hij uit.

Mercedes-Benz EQS 580 vanaf april te bestellen

One-bow

Lesnik komt terug op het two-box ontwerp. “We noemen de carrosserielijn van de EQS ‘one-bow’. Het is een lijn die van voor naar achter loopt. Kenmerkend zijn de korte overhang vóór en achter, met een lange wielbasis waartussen het accupakket ligt.” Volgens Lesnik is het nooit eerder gedaan, uitgezonderd op studiemodellen zoals Mercedes eigen F015. Met die concept car toonde de fabrikant de autonoom rijdende elektro-auto van de toekomst. De EQS is door te kiezen voor de one-bow filosofie een vijfdeurs fastback. De achterklep scharniert hoog in het deels glazen dak.

Mercedes-Benz F015: Is dit de auto van de toekomst?

Nederlandse Primeur: Mercedes-Benz F015 op Europese weg

 

Unieke architectuur

De F015 was niet direct als Mercedes herkenbaar. Hij had weliswaar de beroemde ster op het front, andere kenmerkende details waren niet aanwezig. Dat geldt ook voor de EQS. De fabrikant slaat vanaf de EQS duidelijk een nieuwe richting voor zijn elektrische modellen in. De EQS is anders dan de B-Klasse Electric, EQA en EQC niet op een bestaand model gebaseerd. Hij beschikt over een unieke architectuur. Tenminste, als eerste model. Later volgen onder andere een EQS SUV en EQE. Nu kunnen we het productiemodel van de elektrische limousine nog niet in vol ornaat laten zien, er zijn louter foto’s van gecamoufleerde exemplaren in omloop. Pas op 15 april toont Mercedes het ontwerp, wanneer het ook de technische specificaties vrij geeft.

Lichtgevende sterretjes

Binnen het ‘koepelontwerp’ heeft Mercedes-Benz een ruim interieur gecreëerd. De inzittenden zitten op de batterij, die een capaciteit van meer dan 100 kWh krijgt. Wanneer je de portieren zonder raamomlijsting opent, is het afhankelijk van de versie wat je ziet. Mercedes komt met twee verschillende dashboards voor de auto. De een is een bekende en direct afgeleid van het S-Klasse ontwerp.

Het dashboard kent een centraal scherm dat in lengterichting is geplaatst. Het sluit aan op de middentunnel. Een leuk detail is het deel aan de passagierszijde waarin optioneel kleine Mercedes-sterretjes zijn aangebracht die licht kunnen geven. De andere optie als dashboard is de hyperscreen, een indrukwekkend geheel met drie schermen dat naadloos op elkaar aansluiten. De schermen volgen optisch het gevleugelde ontwerp van het dashboard en is daarmee 1,41 meter lang.

Statisch en bewegend beeld

Het deel aan de passagierszijde is eveneens een display. De types voor China kunnen op het scherm bewegend beeld tonen, zo heeft Autovisie achterhaald. In Europa moet Mercedes daar statische beelden tonen. De regelgeving hier staat geen video of internet op de schermen toe. Mercedes geeft aan dat het voor toekomstige verbeteringen in over-the-air updates voorziet, zodat de EQS altijd actueel is.

Door het skateboard-lay-out van de elektrische aandrijflijn is er geen noodzaak om een brede middentunnel aan te brengen. De Duitsers kiezen er wel voor en wel om extra bergvakken te bieden. Volgens het ontwerpteam was er geen vrouw voor nodig om in de middentunnel een groot bergvak onder te brengen waarin een tas geplaatst kan worden. Mercedes noemt het ontwerp overigens ‘vliegende console’.

Offensief

De EQS maakt deel uit van Mercedes’ productoffensief van stekkerauto’s. Het merk verwacht dat op z’n vroegst in 2030 meer dan 50% van de verkoop uit elektrische en plug-in hybride auto’s bestaat.

video op Facebook

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.