Ein-de-lijk: Mercedes-Benz EQS geeft zich helemaal bloot
Na een jarenlange campagne is het eindelijk zover. Mercedes-Benz verwijdert het camouflagemateriaal van zijn eerste volledig elektrische model op het specifieke elektroplatform.
In de karavaan elektrische modellen van het Duitse merk gingen de SLS Electric Drive, de EQC, EQV en EQA de EQS voor. Maar van al die eerdere types is er geen enkele op een exclusief voor elektrische modellen ontwikkeld platform gebouwd. Dat is met de EQS dus anders. De Duitse techneuten bedachten een specifieke architectuur, die echter niet exclusief voor de elektro-S is. Op dezelfde basis verschijnen onder andere de EQG, EQS SUV en de EQE. Voor de opvolgers van de elektrische A- en B-Klasse komt Mercedes met een afwijkende bodemsectie. Daaraan wordt momenteel hard gewerkt, maar de architectuur is niet voor 2025 gereed.
Extreem studiemodel voor EQS
In een goede traditie van het merk trapt de S, de EQS dus, af. Die Super-klasse is de technologische vaandeldrager van het merk en zo ook binnen het nieuwe elektroplatform. Mercedes liet het model in de afgelopen jaren al geregeld zien. In 2015 was het nog een extreem studiemodel, maar vier jaar na die F015 verscheen een nagenoeg productierijpe conceptversie onder de definitieve naam. De uiteindelijk auto is niet écht een verrassing, maar het is onveranderd een opvallende verschijning.
One-bow
De designafdeling van Mercedes-Benz heeft niet de ontwerptekeningen van de S-Klasse gepakt en die op de fonkelnieuwe architectuur gelegd. De EQS komt nieuw uit de computer rollen. Hij meet 5,22 meter, heeft een opvallend afgerond front en een aalgladde carrosserie met een indrukwekkende Cw-waarde van slechts 0,20. Waar de S-Klasse een duidelijk three-box-ontwerp is, is de EQS een zogenaamd ‘one-line’-ontwerp. Je kunt de auto met één lijn van bumper tot bumper natekenen. De nieuwe carrosserielijn verdeelt het ontwerp niet in hokjes, met voorin de motor, centraal het interieur en achterin de bagageruimte. Bij de EQS draait alles om de interieurruimte, die de Duitsers nu met de zogenaamde One-Bow benadrukken.
Automatische deuren
De opvallende lijn geeft de EQS niet een bijzondere lijnvoering, ook een bijzondere detaillering. Let bijvoorbeeld even op de zes zijruiten. Ook opvallend is het ontbreken van deurgrepen, zoals bij de onder andere de als bij de Jaguar i-Pace en Tesla Model S. Zodra de sleutel binnen zes meter van de auto is, komen ze tevoorschijn en optioneel komen de portieren naar buiten. Zodra de chauffeur de rem aanraakt, sluiten de deuren volautomatisch. De overige deuren kennen ook een automatische bediening. Voor de achterste deuren is er een knop die de bestuurder kan bedienen.
Interieurbreed Hyperscreen
Rijden is eenvoudig. Met de sleutel op zak hoeft de chauffeur geen startknop te bedienen. Het inschakelen van de Drive-modus volstaat om weg te rijden. Afhankelijk van de uitvoering kijken de inzittenden uit over een dashboard in de stijl van de S-Klasse, of een zogeheten Hyperscreen met drie gekoppelde schermen achter een glazen paneel. Het hyperscreen oogt futuristisch en reikt van deur tot deur. Het is 1,41 meter breed. Op het scherm rechts kan de passagier in een stilstaande auto een film kijken of internetten. Zodra de chauffeur zijn blik op dat scherm richt, dimt de lichtsterkte om de bestuurder niet af te leiden. In het dashboard, dat zich middels aanraken en stemcommando’s laat bedienen, bevindt zich een ‘wakend oog’.
Retourtje Groningen-Maastricht peulenschil voor Mercedes EQS
Die ‘bemoeial’ kijkt ook naar de gemoedstoestand van de chauffeur en geeft desnoods het advies een pauze in te lassen wanneer de bestuurder te vaak met de ogen knippert. Mercedes claimt dat alle software gedurende de levenscyclus up-to-date is door de Over The Air-techniek (OTA). Via OTA kunnen ook instellingen en opties in de auto worden aangepast. Zo is tegen meerprijs achterasbesturing verkrijgbaar, waarvan twee configuraties bestaan. Had de koper liever de andere optie gewenst, dan is dat middels OTA mogelijk.
Route langs laadpalen
Het navigatiesysteem kiest niet per definitie de snelste route, het houdt ook rekening met de laadinfrastructuur. In de wegenkaarten zijn de laadpalen opgenomen en aan de hand van de te rijden route geeft de auto de ideale punten aan om te laden. Als chauffeur kun je de favoriete stops selecteren of juist laadplekken aangeven waar je juist niet wenst te stoppen.
Enkele andere voorzieningen op de EQS zijn het autonoom inparkeren via een app, het tonen van beelden op de weg in geval van gevaar, het automatisch sluiten van schuifdak en ramen na het signaleren van vieze geur en de modi beginnend bestuurder en valetparking waarmee onder andere de topsnelheid wordt begrensd.
Achter- en vierwielaandrijving
Bij de verkoopstart levert Mercedes de EQS in twee motorversies. Aan de basis staat de achterwielaangedreven 450+. Die versie beschikt over een 245 kW sterke elektromotor op de achteras. Het voorlopige topmodel is de 580 4MATIC, met zowel een elektromotor op de voor- als achteras. Het systeemvermogen bedraagt 385 kW. Later komt een potentere versies. Die levert 560 kW. Of die het AMG-label draagt, geeft Mercedes niet aan. Sowieso bouwt AMG op dezelfde technische basis een sportsedan, al krijgt die de afmetingen van een E-Klasse. Over de actieradius praat de autobouwer niet. Het merk beperkt zich tot ‘maximaal 770 km’, waarvoor je de EQS wel op specifieke banden moet zetten.
De krachtbronnen worden gevoed door een accupakket met een capaciteit van 90 of 107,8 kWh. De batterij ligt tussen de wielen, wat de lange wielbasis verklaart. Voor het laadproces beschikt de fastback over een 11 en optioneel 22 kW onboardcharger voor AC-laden. DC-laden kan met maximaal 200 kW. In Japan krijgt de EQS een CHAdeMO-aansluiting in plaats van de in Europa gevoerde CCS-stekker. De ‘Charge de Move’ kan bidirectioneel laden en dus de auto als powerbank laten fungeren.
Mercedes EQS in de showroom
Mercedes opent spoedig de orderboeken voor de EQS. De levering start deze zomer. De autobouwer rolt de elektro-sedan al de fabriek uit. Hij wordt onder hetzelfde dak als de S-Klasse gemaakt. De onlangs compleet vernieuwde S-Klasse blijft overigens gewoon leverbaar.
EQS 450+ | EQS 580 4Matic | |
---|---|---|
Lengte | 5,216 m | 5,216 m |
Breedte | 1,926 m | 1,926 m |
Hoogte | 1,512 m | 1,512 m |
Gewicht | 2.480 kg | 2.585 kg |
Aandrijving | Achterwielen | Vier wielen |
Vermogen | 245 kW | 385 kg |
Koppel | 568 Nm | 855 Nm |
Topsnelheid | 210 km/h | 210 km/h |
Acc. 0-100 km/h | 6,2 s | 4,3 s |
Batterij SUV | 107,8 kWh | 107,8 kWh |
Laadcapaciteit AC | 11 kW | 11 kW |
Laadcapaciteit DC | 200 kW | 200 kW |
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace