Mercedes GLB krijgt sportieve Brabus-behandeling
De Mercedes GLB heeft al een goede wegligging (Autovisie-test), maar mist daarbij een beetje de sportieve looks. Een AMG-pakket helpt enigszins, maar het kan nog beter. Gelukkig kun je daar nu voor aankloppen bij Brabus.
Brabus is al jarenlang een gevestigde naam als het gaat om het tunen van Mercedessen. Waar de creaties vaak erg extreem zijn (vooral qua vermogen), heeft de tuner zich bij de GLB redelijk ingehouden. Onderhuids is er wel een kleine aanpassing voor meer vermogen, maar verwacht geen absurd grote toename. De grootste wijzigingen zijn vooral aan de buitenkant doorgevoerd.
Mercedes GLB 250 krijgt meer vermogen
De vermogensupgrade is vooralsnog alleen beschikbaar op de GLB 250. Standaard heeft die GLB een 2,0-liter viercilinder met 224 pk en 350 Nm. Nul naar honderd doet hij standaard in 7,1 seconden, de topsnelheid ligt op 240 km/h. Brabus gooit daar 46 pk en 80 Nm bovenop. De GLB krijgt dan 270 pk en 430 Nm, en daarmee heeft hij zelfs 30 Nm koppel meer dan de GLB 35 AMG. Dankzij die extra power zit hij in slechts 6,6 seconden op de 100 km/h. De topsnelheid blijft gelijk met 240 km/h.
Sportiever uiterlijk
Vooral het uiterlijk wordt aangepast, ook al zijn de aanpassingen van Brabus vrij subtiel. Je kunt allereerst kiezen voor 18-, 19-, of 20-inch zwarte tienspaaks wielen onder de GLB. Op de voorbumper zien we inzetstukken bij de zijluchtinlaten en een tweedelige voorspoiler aan de zijkanten. Wat ook direct in het oog springt zijn de LED-balken op het dak, die ‘s nachts kunnen helpen om de weg voor je wat meer op te lichten. We adviseren je om ze maar niet op je tegenliggers te schijnen.
Aan de achterkant ziet de GLB er AMG-achtig uit met onder meer een dakspoiler. Maar wat het meest in het oog springt zijn de vier zwart verchroomde uitlaatpijpen. Deze optie is alleen te bestellen als je het AMG-Line pakket op je GLB hebt aangevinkt. Ook is de GLB door Brabus met 30 mm verlaagd. Mocht je dat niet fijn vinden omdat je regelmatig van de weg af gaat, kun je hem ook met 35 mm laten verhogen ten opzichte van de standaard GLB. Wel nodig voor in dat ruige landschap van Nederland natuurlijk.
Voor als je het vergeet
In het interieur zijn de wijzigingen eveneens minimaal. Aluminium dorpels en pedalen met Brabus-logo’s helpen je even herinneren dat je in een door Brabus aangepakte GLB rijdt. De logo’s zie je eveneens terug op de vloermatten en de kofferbakmat. Daarnaast kun je er nog voor kiezen om de GLB te laten voorzien van Brabus-leer, al mocht je de stoelbekleding van Mercedes niet interessant genoeg vinden. Ga er overigens maar niet vanuit dat al deze opties heel goedkoop zijn. Wij hebben stiekem al even gekeken en ongeveer dezelfde opties gekozen als de afgebeelde auto, en overschreden al vrij simpel de €10.000 euro.
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8