Mercedes haalt Formule 1-team erbij voor ontwikkeling Vision EQXX
Het ontwikkelingsteam voor de Mercedes Vision EQXX krijgt hulp uit een bijzondere hoek: experts van het Mercedes-AMG Formule 1-team zullen helpen bij de ontwikkeling van de elektrische conceptauto.
Veel details wilde Mercedes donderdag, bij de aankondiging van haar toekomstplannen, nog niet weggeven over de Vision EQXX. Van de auto is wel al een wat cryptisch schetsje met veel reflecties verschenen, maar de Duitsers willen ons nog graag op een later tijdstip nogmaals verrassen. Nu valt alvast te zien dat de auto goed gestroomlijnd is om zo nog wat efficiënter te zijn.
Indrukwekkende actieradius
De Vision EQXX staat “symbool voor onze ambitie om de meest efficiënte auto te creëren”, zo omschrijft Mercedes-Benz dit project. En ambitieus is het zeker, want het Duitse merk hoopt met deze gestroomlijnde auto een bizarre actieradius te bereiken. Om precies te zijn moest deze elektrische auto op één acculading van Beijing naar Shanghai kunnen rijden. Dat is een afstand van zo’n 1200 kilometer.
Moest, inderdaad, want dat was voor het prototypemodel. In de echte wereld denkt Mercedes-Benz eerder aan een actieradius van zo’n 1000 kilometer. Nog steeds indrukwekkend te noemen dus, al moet dat nog maar bewaarheid worden. Ook omdat Mercedes van de Vision EQXX dus de meest efficiënte auto wil maken. Daarvoor wil Mercedes meer dan 9,7 kilometer per kWh uit de accu halen, zonder dat het enkel en alleen maar dus een groter batterijpakket in de auto legt. De conceptauto – zoals de naam Vision al deed vermoeden – moet zich in 2022 volledig laten zien. De techniek die voor deze conceptauto ontwikkeld wordt zal dan naar alle waarschijnlijkheid in toekomstige modellen moeten verschijnen.
Formule 1-experts van Mercedes
Ter ondersteuning krijgt het ontwikkelingsteam achter de Mercedes Vision EQXX hulp uit een bijzondere hoek. Experts van de Mercedes-Benz F1 High Performance Powertrain-divisie (HPP) gaan namelijk hun kennis en ervaring delen en maken deel uit van dat team voor de conceptauto. De HPP-divisie is verantwoordelijk voor de 1.6 liter V6-hybridemotor die in de W12 E Performance ligt, de Formule 1-auto van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas dit seizoen.
De fabriek in Brixworth is de afgelopen jaren geprezen vanwege de zeer sterke en efficiënte motor. Deze heeft een groot aandeel gehad in de dominantie van Mercedes in de Formule 1. De afgelopen zeven jaar won Mercedes namelijk zowel bij de coureurs als de constructeurs. Dit seizoen verloopt wat moeizamer, al ontlopen Mercedes en Red Bull elkaar amper.
Elektrificatie slaat toe
Donderdag maakte Mercedes-Benz haar toekomstplannen bekend. Daar kon uiteraard elektrificatie niet ontbreken, aangezien het de nieuwste trend in de auto-industrie is om een datum te plakken op de laatste verbrandingsmotor. Vanaf 2030 is elke Mercedes-Benz elektrisch, alhoewel de autobouwer nu zelf spreekt over ‘het einde van het decennium’.
Ook Mercedes-Benz (en AMG!) binnen afzienbare tijd volledig elektrisch
Groot nieuws zit er vooral in de befaamde AMG-divisie van Mercedes-Benz, want ook de performance modellen krijgen een volledig elektrische aandrijflijn. Hoe dat er precies uit gaat zien is nog onduidelijk. Feit is wel dat ze in de basis op hetzelfde elektroplatform als reguliere modellen worden gebouwd en er ten minste één dedicated AMG-model verschijnt. In september onthult Mercedes-AMG zijn EQS-versie. Daarna volgen in ieder geval de EQE, EQE SUV en EQS SUV.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Waarom je nu alleen de koplampen van de nieuwe Mercedes CLA mag zien
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Nieuwe Mercedes CLA bewijst: concept cars zijn nutteloos!
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Waarom dit stukje Mercedes-wansmaak je 400.000 euro gaat kosten
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Door het schrappen van deze modellen verfraait Mercedes het straatbeeld
-
Voor ultiem comfort kies je deze Duitse occasion van 20.000 euro
-
De ontwerpers van deze ‘Mercedes 300 SL’ zijn één ding vergeten
-
Waarom deze spectaculaire Mercedes SLR van binnen huilt