Mercedes moet koppositie in F1-startveld voortaan delen
Er komt een einde aan de dictatuur van Mercedes-Benz in de Formule 1. Nu ja, mogelijk. En dan als het om het beschikbaar stellen van de Safety Cars gaat. Vanaf komend seizoen zou Mercedes-AMG niet alleen de Safety Car leveren. Er komt een nieuwe speler bij.
Het is Aston Martin. Het merk dat komend jaar als fabrieksteam deelneemt aan de Formule 1 zal Mercedes-AMG van de startgrid verdringen. De twee gaan de races verdelen. Het is nog niet officieel aangekondigd, maar de geruchten zijn sterk. Mercedes-AMG stelt zijn auto voor ongeveer de helft van het aantal races beschikbaar en de andere helft doet Aston Martin. Welk merk bij de start vooraan staat en ingrijpt bij calamiteiten op de baan, hangt af van de naamsbekendheid van het merk in het bepaalde land.
Bouwt, onderhoudt en inzet
Mochten de geruchten waar zijn, dan komt er een einde aan een periode van 25 jaar dat alleen Mercedes de Safety Car bouwt, onderhoudt en inzet. De samenwerking startte in 1996 met een C36 AMG en resulteerde in tal van verschillende modellen Safety Cars. Het merk zette zelfs een keer nieuw model in, terwijl de auto niet eens was gepresenteerd. Momenteel gebruikt Mercedes-AMG de GT. Welke auto Aston Martin voor ogen heeft, is niet bekend. Grote kans dat het de Vantage wordt, aangezien dat model een verkoopimpuls nodig heeft.
Titelsponsor
Aston Martin keert volgend jaar als fabrieksteam terug op de startgrid. Het merk is nu titelsponsor van Red Bull Racing. Een van de aandeelhouders is Mercedes-Benz, dat in de komende jaren zijn participatie zal vergroten tot maximaal 20%.