Nieuwe EV-architectuur Mercedes alleen voor topmodellen
Met het studiemodel EQS lichtte Mercedes-Benz op de IAA-autoshow in september 2019 al een tipje van de sluier van zijn nieuwe architectuur voor elektrische modellen. Nu geeft de fabrikant aan dat het platform louter voor zijn grotere modellen is ontwikkeld. De kleinere types krijgen een aangepaste bodemsectie van de bestaande platformen.
Zes nieuwe elektromodellen in een tijdsbestek van twee jaar. Dat is wat Mercedes-Benz voor ogen heeft en waaraan momenteel in de kraamkamers van de Duitse autobouwer wordt gewerkt. Het productoffensief start binnenkort. Nog dit jaar neemt het concern de EQA in productie en voor 2021 staan in ieder geval de EQB en EQS op de agenda. Overigens is de bouw van de EQV reeds begonnen en staat levering op het punt van beginnen.
EQA en EQB zijn aanstaande
De genoemde modellen krijgen verschillende platformen. Met de EQA en EQB borduurt Mercedes voort op de bodemplaat van de bestaande A-familie, waartoe ook de CLA, GLB en GLB behoren. Ook de EQV heeft een aangepaste variant van zijn bestelwagenstructuur. Ook de C-types van de EQ-lijn hebben een bestaand platform als basis.
Luxe- en topsegment
De EQS is het eerste model dat een uitzondering gaat vormen op de huidige werkwijze. De technici van Mercedes-Benz hebben een compleet nieuwe architectuur ontwikkeld. Die wordt beschikbaar gesteld voor de ‘elektroauto’s in het luxe- en topsegment’, zo geeft de fabrikant aan. Om welke modellen het gaat? “De EQE en de SUV-varianten van de EQS en EQE”, zo geeft de fabrikant aan. Denk daarbij aan een elektrisch aangedreven equivalent van de GLE en GLS. Die modellen gaan overigens EQE SUV en EQS SUV heten.
Verschillende opbouw
De architectuur is zodanig ontwikkeld dat de structuur eenvoudig in verschillende maatvoeringen kan worden gebruikt. De wielbasis en spoorbreedte zijn bijvoorbeeld aan te passen en ook andere systeemcomponenten als het accupakket (met een capaciteit voor een actieradius van maximaal 700 km) zijn ontwikkeld volgens een modulaire constructie. De koetswerkvorm beperkt zich vooralsnog tot alleen een sedan en een SUV. Tijdens het uitwerken van de lay-out heeft het concern ook rekening gehouden met de productiemogelijkheden. Mercedes gaat de elektrotypes op dezelfde lijn en in dezelfde fabriek vervaardigen, ongeacht het formaat en de vorm van de elektro-auto. De EQS komt uit dezelfde fabriek te rollen als de nieuwe S-Klasse, die in het Zuid-Duitse Sindelfingen.
CO2-neutraal programma
Het productoffensief maakt deel uit van Mercedes’ ‘Ambition 2039-project’. Over twintig jaar wil de fabrikant een CO2-neutraal modelgamma aanbieden. Al in 2030 moeten stekkerauto’s (inclusief plug-in hybrides, dus) meer dan de helft van de jaarlijkse wereldwijde verkopen voor hun rekening nemen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?