Mercedes’ researchbaas vindt synthetische brandstof geen haalbare optie
Mercedes zet vol in op elektrificatie, omdat synthetische brandstof voorlopig geen haalbare optie is. Dat laat het merk weten tegenover het Britse Autocar.
Volgens Mercedes’ onderzoeks- en ontwikkelingsbaas Markus Schäfer is het gebruik van synthetische brandstoffen in auto’s op middellange termijn niet haalbaar. Hij zegt dat de fabrikant zich richt op het elektrificeren van de huidige en toekomstige modellen.
Mercedes doet dit niet
Er zijn fabrikanten die wel serieus onderzoek doen naar synthetische brandstoffen als een geloofwaardig alternatief voor benzine en diesel. Zo onderzoekt Mazda herbruikbare brandstoffen die gemaakt zijn van algen. En recentelijk schreven wij een bericht over McLaren, dat bezig is met het ontwikkelen van een synthetische brandstof als schoon alternatief voor elektrische auto’s.
Die brandstof komt uit CO2 en waterstof. Volgens McLaren-CEO Jens Ludmann zijn er kleine aanpassingen nodig om de huidige motoren op zo’n alternatieve brandstof te laten draaien. En ook Audi ging in 2018 zover dat het zijn eigen synthetische benzine en diesel produceerde om te testen. De technische chef van Volkswagen zei onlangs zelfs dat dergelijke brandstoffen de levensduur van de verbrandingsmotor verlengen. Maar Markus Schäfer geeft aan dat Mercedes zich niet met synthetische brandstoffen bezig gaat houden.
In een interview met het Britse Autocar licht Schäfer de uitspraak toe. “We hebben een duidelijke beslissing genomen”, zei hij. “Bij het ontwikkelen van nieuwe platformen denken we eerst elektrisch. We houden de regelgeving en het klantgedrag nauw in de gaten, maar de focus van Mercedes ligt bij elektrische modellen.”
Energieverlies
Schäfer heeft zo zijn bedenkingen over de alternatieve brandstoffen. “Als je een overvloed aan energie hebt, kun je deze het beste rechtstreeks in een batterij plaatsen (wat in een elektrische auto het geval is). Groene energie omzetten in een synthetische brandstof is een proces waarbij je veel energie verliest.”
Daar heeft Schäfer een punt. De elektrolyse van waterstof is hiervan een goed bijvoorbeeld. Dit proces is onvermijdelijk bij de productie van synthetische brandstoffen. Bij dat proces gaat zo’n 25% van de energie verloren. “Als er meer schone energie beschikbaar zou zijn, dan zouden de eerste klanten voor synthetische brandstoffen waarschijnlijk uit de luchtvaartindustrie komen. Veel later, in ieder geval de komende tien jaar nog niet, komt de auto-industrie”, aldus Mercedes’ R&D-baas Markus Schäfer.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto