Met de nieuwe Audi RS 3 Performance kun je 300 km/h!
Naar oud Duitsch gebruick zijn de meeste sportwagens van Audi begrensd op 250 km/h. Pas als je de dealer heel lief aankijkt, met een paar duizend euro in je hand, mag de elektronische waakhond op 280 km/h, of zelfs 290 km/h. Maar niet bij deze Audi RS 3 Performance …
Deze Audi RS 3 Performance mag nog veel harder. Pas bij 300 km/h is de vijfcilinderkoek op. Want ja, onder de motorkap ligt natuurlijk die glorieuze turbomotor met vijf cilinders van Audi. In de ‘normale’ Audi RS 3 ligt het vermogen van die monsterlijke krachtbron op 400 pk. In de Performance is het blok een beetje opgedraaid, naar precies 407 pk.
Audi RS 3 met iets hogere turbodruk
Aan het koppel van 500 Nm verandert niks, alleen is het nu beschikbaar over een iets breder toerenbereik. Dat heeft Audi weten te realiseren met een hogere turbodruk van 1,6 bar (plus 0,1 bar).
Net als de andere RS 3-modellen heeft ook de Performance een zeventraps S Tronic-transmissie met een dubbele koppeling.
Standaard op semi-slicks van Pirelli
Wat krijg je nog meer voor je extra euro’s? Welnu, een aantal zaken die op de RS 3 optioneel zijn, zijn op de Performance standaard, zoals een adaptief onderstel, koolstofkeramische remmen en Pirelli P Zero Trofeo R-semi-slicks.
Ook onderdeel van de standaarduitrusting zijn de sportieve kuipstoelen voorin, die zijn afgewerkt met blauwe stiksels, net als het dashboard.
Dagrijverlichting doet een dansje
Als je een Audi RS 3 ontgrendelt, doet zijn dagrijverlichting een soort welkomsdans. Het blokje onder de koplampen laat een R, een S en een 3 zien, om daarna over te gaan op een finishvlag.
Op de Performance doen de LED’jes dat alleen als je de auto afsluit. Het openingsnummer is door Audi aangepast naar een 3, een 0 en nog een 0.
Audi RS 3 Performance maar 300 keer
Waarom? Omdat er van de RS 3 Performance niet meer dan 300 exemplaren worden gebouwd. Dat kun je zien op de koolstofvezel sierlijst boven het dashboardkastje, want daarop staat ‘1 of 300’.
In de Europese persinformatie noemt Audi een prijs van 75.000 euro voor de Sportback en 77.000 voor de Sedan. De Nederlandse prijs is nog niet bekend, maar die gaat boven de 100.000 euro uitkomen, met dank aan meer dan 27.000 euro bpm.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Waarom je niet om de A4 hoeft te treuren
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
De Audi Q6 Sportback E-Tron koop je niet voor de ruimte, wél voor de range
-
Vernieuwde Auto E-tron GT oogt kwaaier dan ooit, maar is dat niet
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro biedt topkwaliteit
-
Prijs Audi A6 e-tron bekend: iets goedkoper dan BMW-concurrent
-
Geen diesel! Geen SQ5! Nieuwe Audi Q5 alleen als plug-in naar Nederland
-
Audi belooft dat nieuwe RS3 beter is dan ooit: dit is er veranderd
-
Waarom je bij de Audi A6 E-Tron niet moet bumperkleven.
-
Oef! Het dashboard van de Audi A5 is niet mooi zonder passagiersdisplay
-
Voor 15.000 euro heb je deze serieuze premium-occasion