Met deze maatregel maakt China onze elektrische auto’s duurder
Elektrische auto’s zijn duur (al is de Citroën ë-C3 verrassend betaalbaar) en worden waarschijnlijk nog duurder. Dat komt doordat China net nieuwe exportrestricties heeft ingesteld op grafiet.
China heeft de wereld bij de ballen, om het zo maar te zeggen, want het land produceert 60 procent van alle lithium wereldwijd en 80 procent van alle kobalt. Grondstoffen die nodig zijn voor EV-batterijen.
Elektrische auto’s
Grafiet is een ander materiaal dat essentieel is voor de productie van accu’s. Daarom maakt de elektrische auto-industrie zich zorgen over nieuwe maatregelen van China, die de export van grafiet moeten beperken.
Handelsoorlog met VS
Waarom komt China met die maatregelen? Officieel is de reden ervoor het beschermen van de nationale veiligheid, maar eigenlijk is het een reactie op de VS, dat bedrijven verbiedt bepaalde chips te exporteren.
Amerikaanse fabrikanten mogen bepaalde soorten halfgeleiders niet aan Chinese bedrijven verkopen. Als reactie daarop beperkt China nu de export van grafiet.
Vraag naar grafiet enorm
Dat is een behoorlijk probleem. De vraag naar grafiet is enorm en China is de grootste producent ervan ter wereld. Vanaf december hebben Chinese bedrijven nu een exportvergunning nodig voor het materiaal.
Deze goedkope elektrische auto’s gaan Chinese merken bestrijden
Autofabrikanten proberen inmiddels grafiet ergens anders vandaan te halen, maar dat is lastig. China heeft na Turkije de grootste voorraad grafiet in de grond zitten.
Prijs elektrische auto’s
Europa en de Verenigde Staten zijn al geruime tijd verwikkeld in een handelsoorlog met China. In juli stelde dat land al beperkingen aan de export van gallium en germanium, essentieel voor chipmakers.
Deze Amerikaanse EV-fabrikant verliest meer dan 300.000 euro op iedere auto
De verwachting is dat de prijs van grafiet verder zal stijgen en daarmee ook de kostprijs van elektrische auto’s. Naast China is ook Rusland een belangrijke producent van het materiaal.