Met deze Next Gen-auto’s wil NASCAR het racen verbeteren
Na een ontwikkelingsproces van drie jaar presenteert NASCAR, de populaire raceklasse in de Verenigde Staten, de langverwachte Next Gen-auto’s. Toyota, Chevrolet en Ford hebben woensdag de doeken van de nieuwe snelheidsmachines gehaald die volgend jaar op de Amerikaanse ovals het gevecht aan zullen gaan.
“We wilden een belofte die we de fans hadden gedaan inlossen, dat was om de ‘stock’ in ‘stockcar’ terug te brengen”, zo begint Steve Phelps, NASCAR-president, aan de presentatie van de nieuwe generatie NASCAR-wagens. Hij doelt daarmee op het idee dat de auto’s in NASCAR zo min mogelijk aangepast moeten worden ten opzichte van de auto die uit de fabriek rolt.
De sport vindt haar roots namelijk in ‘moonshining’, waarbij mensen vanwege de drooglegging hun eigen drank gingen produceren en door het land vervoeren. Ze kozen daarbij vaak voor kleine, snelle auto’s om zo makkelijker voor de politie te kunnen vluchten. De auto’s die zij hiervoor gebruikten werden dan omgebouwd voor stockcarraces, die in het vroege stadium op onverharde grond verreden werden.
Agressiever rijden
NASCAR houdt vast aan die belofte en brengt de sport weer dichter bij haar roots. Wat direct opvalt is dat de NASCAR-wagens inderdaad meer op hun straatlegale voorbeelden lijken. De Chevrolet is nu beter herkenbaar als de Camaro ZL1, de Toyota als de Camry en de Ford als de Mustang.
Om het racen zelf te verbeteren is er bij de Gen-7 gekozen voor een breder, symmetrische body bestaande uit verschillende materialen, waaronder kevlar en koolstofvezel. Dat moet de veerkrachtigheid verbeteren en onderling contact zal dan ‘minder gevolgen’ hebben, aldus John Probst, verantwoordelijk voor de innovatieve tak van de sport. “We hopen dat dit de coureurs aanmoedigt om nog agressiever te rijden, als dat al mogelijk is”, vertelt Probst.
De Gen-7-auto’s zijn daarnaast een een klein beetje verhoogd. Tevens zien we nieuwe front splitters en een diffuser aan de achterkant van de nieuwe generatie NASCAR-auto’s. Dat moet ervoor zorgen dat er achter de auto’s minder ‘vuile lucht’ komt, wat de grip voor de achterligger beperkt.
Brute kracht of hybride voor de Next Gen?
Ook bij de Next Gen is er geen gebrek aan brute kracht: de sport houdt vast aan de vertrouwde V8. Afhankelijk van het circuit produceert deze V8-motor van de huidige Gen-6 558 pk of zelfs 679 pk. Wat de precieze pk-specificaties zullen zijn voor de Next Gen maakt NASCAR later bekend.
De auto’s zijn vanaf volgend seizoen ook voorzien van een sequentiële vijftraps schakelbak. De coureurs kunnen dan dus, net als bij het WRC, door slechts een tik voor- of achteruit schakelen. Daarmee stapt de sport na jaren af van de viertraps schakelbak met het H-patroon.
Hoewel de Amerikaanse raceklasse dus nog vasthoudt aan de V8, heeft het deze Next Gen-auto’s ontworpen met de mogelijkheid om er een hybride-motor of zelfs een elektrische aandrijflijn in te leggen. Een geruststelling voor de fan van het V8-geluid als de 40 auto’s langsscheuren: NASCAR kijkt naar de mogelijkheden, maar heeft nog geen jaar vastgesteld. “Voor de coronacrisis had ik 2023 gezegd”, legt Phelps uit. Hij benadrukt dat het ook aan de aandeelhouders ligt: iedereen moet op dezelfde lijn liggen. “Het zou 2024 kunnen worden.”
Officieel debuut in 2022
De Gen-7 komt in oktober in actie tijdens een georganiseerde test voor alle teams op Charlotte Motor Speedway, op het zogenaamde Roval-lay-out. Daarbij slaan de coureurs linksaf, zoals gebruikelijk, gevolgd door een aantal andere bochten die terug naar de oval leiden. NASCAR wil de teams na afloop van het seizoen nog eens twee tests geven. Op 20 februari 2022 zullen de Toyota, Chevrolet en Ford hun officiële debuut maken tijdens de beroemde Daytona 500.
Voor de ongeduldige fan die ook nog eens van simracen houdt is er goed nieuws: de Next Gen-auto’s zijn beschikbaar op het populaire platform iRacing. NASCAR nodigde coureurs uit om de nieuwe auto’s alvast op het virtuele asfalt te proberen tijdens de iRacing Pro Invitational Series.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Plug-in Toyota RAV4 veel goedkoper, dit kost de SUV in Nederland
-
Fantastische rally-concept Toyota is als occasion wél te krijgen
-
Waarom de Ford Capri de Johan Derksen in ons bovenhaalt
-
Deze vergeten Amerikaanse SUV koop je voor weinig als occasion
-
Ford-topman rijdt dagelijks in een Chinese EV en wil hem niet kwijt
-
Met een top van 375 km/h is dit de snelste auto van General Motors ooit!
-
Ford verandert van strategie! De gefacelifte Kuga staat er symbool voor
-
Als je drugs probeert te smokkelen, heeft deze Ford je meteen door
-
Deze Toyota belt jou als je een vergeetachtige ouder bent
-
Ford-baas schrikt van rit in Chinese auto: ‘Dit is een bedreiging!’
-
Camper te saai? Rinze kampeert met zijn Toyota FJ Cruiser