Met dit dream-team neemt Audi deel aan elektrisch Dakar-avontuur
Dat Audi volgend jaar aan de beroemde Dakar-rally zal deelnemen met een elektrische bolide, was al bekend. Maar om voor de beste resultaten te gaan moet je ook een goede rijders-line-up hebben. En ook daar heeft Audi serieus werk van gemaakt.
Audi neemt met een elektroprototype in 2022 voor het eerst deel aan de Dakar-rally. Het is de terugkeer van het Duitse merk in de rally-wereld, waarin het zo veel successen kende met de iconische Quattro. Audi werkt aan een elektrische aandrijflijn met een krachtige hoogvoltageaccu, die indien nodig tijdens het rijden door een energie-omvormer in de vorm van een TFSI-motor kan worden opgeladen. De deelname aan de Dakar-rally komt in de plaats van het fabrieksprogramma van Audi in de Formule E, waarin het merk na 2021 niet meer met een eigen fabrieksteam actief zal zijn.
Audi neemt het project dan ook uiterst serieus. Dat is niet alleen te merken aan de grote toewijding die zij hebben voor de Dakar-rally, maar ook aan de namen die zij gestrikt hebben voor volgend jaar. Dat zijn namelijk niet de minste namen.
Drie kampioenen
Audi zal met drie auto’s deelnemen strijden om de winst in het algemeen klassement. Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger en Carlos Sainz/Lucas Cruz vormen de drie duo’s. Voor de doorgewinterde racefan zijn Ekström, Peterhansel en Sainz zeer bekende namen. En niet onterecht.
Peterhansel (55) staat bekend als ‘Mr. Dakar’: hij won het evenement zes keer op de motorfiets en achtmaal bij de auto’s. “De Dakar is één van de laatste grote avonturen in de wereld en een extreme test voor een auto met elektrische aandrijving”, aldus de Fransman.
Grootheid in de autosport
Een evengrote naam misschien wel is de 59-jarige Sainz, die geldt als een grootheid in de autosport. In 1990 en 1992 werd de Spanjaard wereldkampioen rally en tot dusver won hij de Dakar-rally drie keer: in 2010, 2018 en 2020, waarbij de laatstgenoemde editie de eerste Dakar-rally in Saoedi-Arabië was. “Met 59 jaar ben ik nog steeds enorm gedreven, anders had ik deze uitdaging niet aangenomen”, vertelt Sainz. “Audi heeft met de quattro het WK Rally voorgoed veranderd. Nu proberen we iets soortgelijks bij de Dakar-rally”, aldus de vader van Sainz jr., die nu in de Formule 1 voor Ferrari rijdt.
Audi-bekende
Tenslotte is Ekström een bekende van Audi. De Zweed rijdt bijna zijn hele carrière al met Audi, onder andere in de DTM, waarin hij in 2004 en 2007 kampioen werd. In 2016 werd hij Wereldkampioen Rallycross. “Dakar wordt beslist één van de spannendste avonturen van mijn leven”, aldus Ekström.
Kortom, een team waar je u tegen mag zeggen. Daar zijn ze bij Audi dan ook zeer trots op. “Daarbij mag zonder meer worden gesproken van een ‘dream team'”, zegt Julius Seebach, directeur van Audi Sport GmbH. “Stéphane is de meest succesvolle Dakar-rijder aller tijden, Carlos is een meervoudig Dakar-winnaar en Wereldkampioen Rally en met Mattias – één van de meest veelzijdige rijders ter wereld – hebben we bij Audi in het verleden al grote successen behaald.”
Dakar 2022
De Dakar-karavaan vertrok in 2020 voor het eerst naar Saoedi-Arabië na lange tijd in Zuid-Amerika te hebben gereden. De 44ste editie van de Dakar begint op nieuwjaarsdag 2022 met een proloog en zal door nog meer zandduinen rijden, maakte de ASO, de organisatie, bekend. Van 2 januari tot en met 14 januari zullen de coureurs in de auto’s, trucks en op de motor van startpunt Ha’il naar Jeddah over onverharde grond scheuren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Waarom je niet om de A4 hoeft te treuren
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
De Audi Q6 Sportback E-Tron koop je niet voor de ruimte, wél voor de range
-
Vernieuwde Auto E-tron GT oogt kwaaier dan ooit, maar is dat niet
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro biedt topkwaliteit
-
Prijs Audi A6 e-tron bekend: iets goedkoper dan BMW-concurrent
-
Geen diesel! Geen SQ5! Nieuwe Audi Q5 alleen als plug-in naar Nederland
-
Audi belooft dat nieuwe RS3 beter is dan ooit: dit is er veranderd
-
Waarom je bij de Audi A6 E-Tron niet moet bumperkleven.
-
Oef! Het dashboard van de Audi A5 is niet mooi zonder passagiersdisplay
-
Voor 15.000 euro heb je deze serieuze premium-occasion