Met de elektrische Polestar 3 kom je nét niet in Malmö
De volgende Polestar is eindelijk hier. Na de gelimiteerde Polestar 1 en de populaire Polestar 2 is dit de derde loot aan de Chinees-Zweedse stam: de Polestar 3. Op een volle batterij komt hij 610 kilometer ver. En dat is nét niet genoeg om van Enschede naar Malmö te rijden.
Maar toch, 610 kilometer is een indrukwekkende actieradius. Polestar heeft de specificaties vrijgegeven van de Long Range Dual Motor-variant van de Polestar 3, die in het tweede kwartaal van 2023 op de markt komt. Hij heeft twee elektromotoren, een vermogen van 490 pk en 840 Nm koppel. Of je moet het optionele Performance Pack bestellen, want dan krijg je maar liefst 531 pk en 910 Nm.
Polestar 3 met optioneel Performance Pack
De topsnelheid van de Polestar 3 is afgeregeld op 210 km/h. Harder wil je toch niet, want dan ontstaat er een draaikolk in de batterijcellen, waarin de actieradius als sneeuw voor de zon verdwijnt.
In standaardvorm sprint de stekker-SUV in 5 seconden naar 100 km/h. Het Performance Pack snoept daar 0,3 seconden vanaf.
Dit is waarom Polestar nú pas auto’s mag verkopen in Frankrijk
Forse batterijcapaciteit van 111 kWh
Overigens is de Long Range Dual Motor niet altijd vierwielaangedreven. De achterwielen kunnen worden afgekoppeld voor een grotere efficiëntie. Verder is de Polestar 3 uitgerust met luchtvering en een instelbare regeneratiefunctie, die one-pedal driving mogelijk maakt.
De accu heeft een forse capaciteit van 111 kWh. De boordspanning is 400 Volt, maar toch kan de 3 bliksemsnel laden: met 250 kW. Aan de juiste snellader zit zijn 111 kWh-batterij (107 kWh netto) binnen een half uur weer voor 80 procent vol.
Gerecyclede materialen in het interieur
Een warmtepomp is standaard. Die gebruikt omgevingswarmte voor de klimaat- en accuvoorbereiding. De Polestar 3 staat op een compleet nieuw, door Volvo ontwikkeld platform en hij kan bidirectioneel laden, zoals dat heet.
Waarmee wordt bedoeld dat hij externe apparaten van stroom kan voorzien of elektriciteit kan terugleveren aan het lichtnet. Polestar gebruikt met name gerecyclede materialen in het interieur.
Vanafprijs Polestar 3 van 89.900 euro
De 3 is standaard uitgerust met vijf radarmodules, vijf externe camera’s en twaalf ultrasone sensoren. Optioneel is het Pilot Pack met LiDAR, dat drie camera’s toevoegt, vier ultrasone sensoren en een reinigingssysteem voor de voor- en achteruitkijkcamera’s.
Het infotainmentsysteem is een evolutie van het Android-systeem in de Polestar 2. Wanneer de Polestar 3 volgend jaar op de markt komt, kost hij minimaal 89.900 euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Gespot: Polestar 3 eindelijk uitgeleverd, maar werkt hij al volledig?
-
Weet jij waar BST voor staat in de naam Polestar Concept BST?
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken