Met grote SUV onderweg registreert Opel naam Frontera
Keert de Frontera terug? Dat is de vraag. Opel heeft een grote SUV in ontwikkeling en registreerde onlangs de typenaam Frontera. Is één en één twee?
Het is pas definitief als Opel een nieuwe Frontera aankondigt. Tot die tijd kan het merk nog alle kanten op, zonder verantwoording aan het publiek af te leggen. Zelfs al zou de nieuwe Frontera zijn aangekondigd, kan het toch besluiten om een dergelijke naam niet te gebruiken of de auto als geheel te schrappen. Zo kwam de eerder aangekondigde Calibra als coupé-broer van de Cascada er nooit en had het weinig gescheeld of de opvolger van de Vectra droeg de naam Rekord in plaats van Insignia. In de laatste jaren onder supervisie van General Motors plande Opel eveneens een grote crossover/SUV. Dat model is er nooit gekomen, zoals General Motors ook de Corsa van tafel veegde. Het is aan de huidige eigenaar Stellantis via PSA te danken dat Opels instapmodel Corsa er nog steeds is.
Verlopen
Met de lancering van een grote SUV aanstaande, is het opvallend dat de naam Frontera opnieuw is gedeponeerd. Enerzijds, omdat Opel nogsteeds de rechten op de naam Monterey heeft, een aanduiding die ook op een offroader werd gebruikt. Anderzijds, omdat de naam Frontera opnieuw is geregistreerd. Blijkbaar waren de rechten op de naam niet langer in handen van Opel, want de registratie is een nieuwe aanvraag in plaats van een verlenging van de rechten op de naam. Het merk kreeg pas drie maanden na de aanvraag toestemming om Frontera opnieuw te claimen, maar het heeft dan wel het typeplaatje minimaal tien jaar in handen. O ja, de fabrikant deponeert niet alleen de naam opnieuw, het claimt tevens een nieuwe schrijfwijze voor Frontera. Het herziene beeldmerk is eveneens vastgelegd door het Duitse merk.
Meer dan 320.000 gebouwd
Het is dit jaar precies dertig jaar geleden dat de Duitsers voor het eerst de aanduiding Frontera op een van zijn modellen plakten. Het was een terreinauto, die van Isuzu werd betrokken en ook met Honda werd gedeeld. De auto met ladderchassis debuteerde op de 1991-editie van de Geneva Motor Show met korte wielbasis en twee deuren (Sport genaamd) en als lange wielbasis met vijf deuren. Voor de Europese markt bouwde Opel de Frontera in de Engelse GM-fabriek te Luton, Engeland. In totaal verlieten 320.000 stuks van de terreinauto de fabriekspoort. Opel bouwde de Frontera dertien jaar. In 1998 bracht het merk een opgefriste versie uit. Naast de Frontera leverde Opel een tweede terreinauto, de Monterey. Ook dat model was in de basis een model van stalgenoot Isuzu. De Monterey stond binnen het leveringsprogramma van het Duitse merk boven de Frontera.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8