Met onthulling van de fastback is het Turkse Togg er vroeg bij
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2F920-1acb1459e3ebd3878355a3177023a534.jpg)
Het Turkse merk Togg grijpt de CES in Las Vegas aan om zich te presenteren. De Turken zien zichzelf niet als traditionele autobouwer, maar als tech-bedrijf. Toch toont de kersverse fabrikant er een nieuw model. Deze vijfdeurs fastback is echter nog niet klaar voor productie.
Althans, Togg is nog niet klaar voor de bouw van de vijfdeurs liftback. De auto staat er productierijp bij. Toch duurt het nog enkele jaren voordat het model er komt. De Turkse onderneming trapt weliswaar af met een middenklasser, het wordt een SUV. De lancering van de sedan staat eveneens voor de onthulling van de fastback gepland. Het trio valt in het zogeheten C-segment. Reken op 2024 voordat de nu gepresenteerde showauto daadwerkelijk van de band rolt. Dat is in het jaar na de productiestart van de SUV, die Togg eind dit jaar zal presenteren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2FTogg_ShowCarb.jpg)
Volumemodellen
Op de elektronicabeurs CES geeft Togg aan dat het momenteel aan een modellengamma werkt, waarmee het bedrijf in verschillende segmenten operationeel zal zijn. Zowel onder als boven de nu gepresenteerde showcar van een sedan positioneert het merk auto’s. En dat zijn allemaal volumemodellen. Tezamen moeten ze goed zijn voor een wereldwijde afzet van een miljoen voertuigen in 2030. Het is een doel dat dus binnen zeven jaar bereikt moet worden.
Turkse basis
Togg rolt straks wereldwijd uit. Vanuit Turkije, waar het intellectueel en industrieel eigendom ligt, moeten onder andere de Europese en Amerikaanse markt worden bediend. De onderneming noemt zichzelf niet de zoveelste autobouwer. “We zijn geen traditionele autofabrikant”, benadrukt M. Gürcan Karakaş, de CEO van Togg, “We typeren onszelf als een technologiebedrijf. Daarom zijn we ook aanwezig op de CES, dé bijeenkomst voor technische innovaties en nieuwtjes.” Volgens de topman ondergaat de automotive-industrie momenteel een snelle transformatie naar een ‘mobility ecosystem’: “De verandering zoals die in de wereld van de mobiele telefonie plaatshad als antwoord op de verwachtingen van de gebruiker zien we momenteel in de automotive-industrie gebeuren. Meer flexibele, creatieve, samenwerkende en met de gebruiker centraal staande organisaties, die niet per se een groot en bekend merk vertegenwoordigen, zullen de meest succesvolle zijn in de nabije toekomst.”
Togg vooraan in de race
Gürcan Karakaş geeft aan dat de transformatie van de auto-industrie net is begonnen. “En wij nemen deel aan die race. Bovendien hebben we als groot voordeel dat wij zijn geboren in de wereld van nu.” Daarmee duidt de topman erop dat het zich sneller kan ontwikkelen dan de traditionele autoconcerns, die investeringen in het verleden niet meteen achter zich kunnen laten. De omschakeling vergt tijd, terwijl een nieuweling als Togg alleen vooruit hoeft te kijken.
Batterij-ontwikkeling in eigen huis
Het eerste model, de C-SUV, komt in het eerste kwartaal van 2023. Aan de homologatietests wordt inmiddels gewerkt. Het is een elektrisch aangedreven SUV. Togg claimt dat het de eerste elektro-SUV in zijn klasse is die niet van een traditionele autobouwer afkomstig is. Op de rol staan ook een sedan, hatchback én MPV voor het C-segment, waarin bijvoorbeeld Volkswagen met de ID.3 en Renault met de Mégane E-tech actief zijn. Later volgt in ieder geval een B-SUV. De vijf modellen beschikken over hetzelfde platform, dat beschikt is voor autonoom rijden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2FTogg_ShowCarc.jpg)
De elektrisch aangedreven auto’s beschikken over batterijen die in huis geproduceerd worden. De fabrikant noemt zichzelf Siro Silk Road Clean Energy Solutions, een samenwerking met Farasis Energy. Het bedrijfsonderdeel zal ook onderzoek naar en ontwikkeling van batterijen, zodat de accupakketten ook voor sectoren buiten de autobranche gebruikt kunnen worden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2FTogg_ShowCara.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had