Met opmerkelijke claim vergelijkt Nissan de Ariya Nismo en GT-R
‘De Ariya Nismo kan grotere dwarskrachten aan dan de GT-R Nismo’, zo staat in het persbericht dat Nissan de wereld in slingert om aandacht te vragen voor de nieuwe sportiefste versie van de Ariya. Je kunt je afvragen of het slim is om beide auto’s met elkaar te vergelijken.
De techneuten van Nismo hebben door de geschiedenis heen legendarische auto’s ontwikkeld en zijn bepaald geen groentjes als het aankomt op het sportiever maken van SUV’s. Van de Juke en Patrol werden al Nismo-varianten gemaakt. Die auto’s moesten niet hebben van hun lage gewicht, net als de andere Nissans overigens. Het label stond nooit bekend om de lichtgewicht sportwagens. Zo weegt een Nissan GT-R al bijna 1.800 kilogram.
Nismo en zware auto’s
Desondanks is de Nissan GT-R een indrukwekkend apparaat. Of dat voor de Nissan Ariya Nismo ook geldt, moet nog maar blijken. De elektrische auto weegt zo’n 2,2 ton, 400 kilogram meer dan een GT-R. Gewicht en sportiviteit gaan over het algemeen niet hand in had. Op papier lijkt het zo goed als onmogelijk dat we hier te maken hebben met een echt sportieve EV.
Dit maakt de Nissan Ariya Nismo sportiever
Ten opzichte van de standaard Nissan Ariya heeft de Nismo doormiddel van ander bumperwerk en een ducktailspoiler 40 procent meer neerwaartse druk. Daarbij beschikt de EV over Michelin Pilot Sport EV-banden en twee elektromotoren die goed zijn voor 425 pk.
Door aangepaste veren, schokdempers en andere stabilisatorstangen moet de koets van de Nissan Ariya Nismo minder rollen. Hierdoor gaat de sportiefste uitvoering simpelweg beter en harder door een bocht. Maar of hij een GT-R Nismo echt kan inhalen in een bocht, moet de zware EV nog maar bewijzen.
Wil je op de hoogte blijven van een test met de Nissan Ariya Nismo? Abonneer je dan op de gratis Autovisie Nieuwsbrief.
Lees ook:
Ook interessant
-
Test nieuwe Nissan Qashqai: dit is er beter geworden
-
Airco overbodig? Kies voor deze lak om je auto koel te houden
-
Love it or hate it! Deze opvallende occasion kost 17.500 euro
-
Deze charmante occasion kost je slechts 2.500 euro
-
Waarom Autovisie nu een Nissan Skyline in de garage heeft
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
Eerste elektrische GT van Jaguar kan je dit jaar nog zien
-
Prinsjesdag 2024 – Hoe het kabinet elektrische rijders op kosten jaagt
-
Oei, stoer accelereren met Lamborghini Revuelto gaat flink fout
-
Zo bizar veel kost inschrijving voor beroemde Gumball 3000 Rally
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Dit is waarom de Nederlandse brandweer meer water moet inslaan