Na bijna 60 jaar is de bijzondere Volkswagen Kever-buggy terug
Meyers Manx introduceert voor het eerst in bijna 60 jaar een splinternieuwe strandbuggy! De nieuwe buggy past volledig in de huidige tijdgeest, want het gaat om niets minder dan een EV.
De Meyers Manx buggy werd oorspronkelijk ontworpen voor woestijnraces. Ze werden van 1964 tot 1971 gebouwd op basis van een ingekort chassis van een Volkswagen Kever. Nu wacht ons een nieuwe variant.
Een geschiedenisles over Meyers Manx
Bruce Meyers, de oprichter van Meyers Manx was een jonge Amerikaan uit Californië. In de jaren zestig was het niet abnormaal om daar met de auto over het strand te crossen, maar grote, oude Amerikaanse modellen waren daar eigenlijk te zwaar voor. Zo kwam Meyers op het idee om de kennis die hij had op het gebied van polyester bootjes – hij was een ingenieur en bouwer van boten – te gebruiken om een strandbuggy in elkaar te zetten. Dat wilde hij doen met de simpele, maar onverwoestbare techniek van de Volkswagen Kever, op een ingekort Kever-platform: de Manx.
Dat was het begin van een wel heel populaire trend. Meyers bouwde zelf ruim vijfduizend (!) van die buggy’s, maar de buggy-rage sloeg ook over naar Europa. Hier ontstonden eigen merken, zoals Apal in België en Ruska in Amsterdam.
De Meyers Manx 2.0 EV buggy
Het nieuwe model combineert aspecten uit het originele model met moderne techniek. Zo heeft de auto een modern ogende aflopende daklijn. Daarentegen is de voorzijde vrijwel identiek aan de eerste versie. Daarbij zijn de stoelen bekleed met een nogal oubollige stof, maar eerlijk is eerlijk, hij kan het hebben!
Daarbij is het instrumentarium in de 2.0 zeer fraai, met futuristische belichting en zelf een klein scherm voor de navigatie in het midden! De motor in de buggy’s uit de jaren 60, die op een karakteristieke manier zichtbaar was aan de achterzijde, verdwijnt nu uiteraard. Het gaat immers om een EV, dus hij levert iets van zijn charme in, in ruil voor een schoon geweten.
De prestaties
Volgens Meyers Manx moet de 2.0 een bereik realiseren van iets meer dan 480 kilometer. Dat doet het met een accupakket van 40 kWh. DC snelladen kan tot 60 kW. De buggy krijgt achterwielaandrijving en heeft niet één, maar twee elektromotoren. Die leveren samen 202 pk en 325 Nm aan koppel.
Bovendien komt er ook een variant met een accupakket van slechts 20 kWh. Die versie moet het doen met een actieradius van pak ‘m beet 240 kilometer.
De buggy zal eerst uitvoerig worden getest voordat hij naar het grote publiek gaat
Het bedrijf zal 50 pre-productiemodellen beschikbaar stellen om te dienen als testauto’s. Op basis van de data die verzameld wordt en de ervaringen van de eigenaren, wordt de auto waar nodig verbeterd. Mensen die zichzelf bij Meyers Manx opgeven als ‘bèta testers’, zullen hun voertuig in allerlei soort omgevingen moeten gebruiken. Daarnaast spreken ze met de fabrikant een minimale hoeveelheid kilometers af die ze in een jaar tijd met de buggy moeten rijden.
Bovendien zal de buggybouwer aankomende vrijdag tijdens The Quail, A Motorsports Gathering, het doek trekken van een eerste prototype.