MG 5: de ‘laad-station’ waar heel Nederland op heeft gewacht
De MG 5 is de eerste en (voorlopig) enige betaalbare elektrische stationwagon. De auto waar heel Nederland op heeft gewacht?
Ooit was het zelfs de bedoeling om de MG 5 elektrische stationwagon aan te bieden voor minder dan 30.000 euro, maar met 33.985 euro mogen we uiteindelijk ook best tevreden zijn. Op het eerste oog lijkt de MG met zijn grotere afmetingen, grotere accu en grotere standaarduitrusting bij voorbaat een betere keus dan menig concurrent in deze prijsklasse, maar is dat ook zo?
Een gemiddelde middenklasse, maar dan elektrisch
De buitenmaten zijn vergelijkbaar met die van een gemiddelde middenklasse stationwagon, zoals een VW Golf of Opel Astra. Maar de accu die in de vloer gemonteerd is, neemt flink wat van de interieurruimte in beslag.
Daardoor meet de bagageruimte slechts 479 liter, wat eerder hoort bij een stationwagon uit een segment kleiner. Daarbij kan de achterbankleuning niet volledig vlak op de zitting worden gelegd, zodat de totale beschikbare inhoud met 1.367 liter ook niet bijzonder groot is voor een auto van dit formaat. De hoge bankzitting beperkt ook de hoofdruimte achterin. Die is toereikend voor een lengte van circa 1.85 meter. Beenruimte is er ietsje meer, maar vanwege de hoge vloer heb je die ruimte ook wel nodig om een comfortabele zitpositie te vinden. De zitpositie is om dezelfde reden ook voorin curieus hoog. Bijna alsof je in een crossover zit. Verder zijn de stoelen van de MG 5 redelijk van formaat en pasvorm.
Het interieur bestaat uit een voor dit geld redelijke materiaalmix en afwerking. De vormgeving is speels door gebruik van veel verschillende kleuren en (kunst)stoffen. Dankzij een digitaal dashboard en een eenvoudig bedienbaar infotainmentsysteem oogt het ook modern. Op elke 5 is navi, airco, lichtmetaal, een pakket aan actieve veiligheidssystemen (dat alweer een stuk beter functioneerde dan bij de laatst geteste MG), een 11 kW boordlader en LED-verlichting rondom bijvoorbeeld al standaard aanwezig.
De MG 5 krijgt twee soort accu’s
De MG 5 wordt geleverd met twee soorten accu’s en vermogens. De ‘Standard Range’ met 177 pk en 280 Nm en 320 kilometer actieradius uit een 50,3 kWh accu, en de Long Range met 156 pk, 280 Nm en een 61,1 kWh accu die 400 kilometer belooft. We hebben alleen de Long Range kunnen rijden, en schatten in dat de realistische actieradius afhankelijk van gebruik en temperatuur, tussen de 200 en 400 kilometer ligt. Snelladen van vijf tot tachtig procent accuvulling duurt volgens MG zo’n 40 minuten met een pieksnelheid van 87 kW. Da’s niet bijzonder snel naar moderne maatstaven.
Voor een stationwagon in deze klasse is het qua rijeigenschappen netjes voor elkaar. Door de grote 17-inch wielen gaat er wat comfort verloren in het eerste deel van de veerweg, maar daarachter schuilt nog genoeg demping om de auto fatsoenlijk op te vangen. Het gewicht van de accu is duidelijk achterin de auto aanwezig, dus met een volgeladen auto kom je misschien wat tekort. Verder rijdt de MG 5 volstrekt doorsnee. Uiteraard hoort bij de rijstand selectie ook een vlottere of juist luiere reactie op het stroompedaal. Maar ook in sport wordt het vermogen er voorzichtig ingebracht om wielspin te voorkomen. Het regeneratief remmen is met een aparte knop instelbaar, van lang uitrollen tot bijna eenpedaalsrijden.
Concurrentie voor de Tesla Model 3: dit kost de Xpeng P5 in Nederland
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Wees er snel bij: EV-subsidie stopt dit jaar en de pot is bijna leeg
-
Rijtest: Hyundai Santa Fe – gemaakt voor wildkamperen
-
Hierdoor is de Mini Aceman een verrassend speelse crossover
-
Duurtest Volvo EX30: zo ervaren niet-autoliefhebbers de EV
-
Duurtest BMW i5 Touring: hoe goed is de EV op lange afstanden?
-
EV-verkoop keldert in Europa nog harder dan vraag naar diesels
-
Nederlandse prijs Dongfeng Box bekend: veel EV, zéér weinig geld
-
Gebruikte EV kopen? Dit kosten alle Tesla-modellen als occasion
-
Met EV op vakantie? Deze aerodynamische caravan wil je hebben
-
EV opladen een probleem? Niet bij deze: 10-80% duurt 10 minuten
-
Trump: ‘Ik ben nu vóór de EV omdat Elon Musk me zo erg steunt’