‘MG laat in de lente een elektrische hatchback zien’
MG maakt zich op voor de lancering van een elektrische stationwagon. Een heuse primeur in EV-land, maar achter de schermen werkt men in China naar verluidt al aan een compacte elektrische hatchback.
Dat blijkt namelijk uit foto’s die onlangs op de sociale media zijn verschenen. Autojournalist Greg Kable toont op Twitter wat beelden van een gecamoufleerde hatchback, waarin het MG-logo op het stuur prijkt. Die auto zou dit jaar al z’n opwachting kunnen maken als concept car. Zie het als een concurrent van auto’s als de Opel Corsa-e, Peugeot e-208 en Renault Zoe.
Electric-powered MG hatchback prototype exposed in posts to Chinese social media channels. @MGmotor @Robbo032 pic.twitter.com/hosqlspbe0
— Greg Kable (@GregKable) January 10, 2022
MEB
Het kan een van de eerste modellen op een nieuw elektroplatform van de Chinees-Britse autobouwer zijn. Autovisie wist vorige maand namelijk al te vertellen dat MG achter de schermen druk bezig is met de ontwikkeling van een nieuw elektroplatform. Die elektrobasis heeft flinke MEB-genen. Achterwielaandrijving is standaard, terwijl de bodemsectie modulair is en verschillende pakketten kan huisvesten. MG zou vooralsnog kiezen voor drie verschillende pakketten. Precies zoals Volkswagen het met het MEB-platform heeft aangepakt. Daar is namelijk ruimte voor een 45, 58 en 77 kWh-pakket.
Naar verluidt deelt MG details over dat platform rond april. Het is ook het moment waarop de autobouwer deze nieuwe hatchback wil laten zien, zo schrijft Autocar. Niet zo gek, want dan vindt de Beijing Auto Show plaats. Een belangrijk auto-evenement en dus zou het niet gek zijn als MG inderdaad wat nieuwe modellen en nieuwe techniek uit de hoge hoed tovert. Een productiemodel zou echter pas op z’n vroegst in 2023 verschijnen.
MG ZS EV
Dat betekent dat 2022 het jaar wordt van de stevig gefacelifte MG ZS EV, Marvel R Electric en de fonkelnieuwe 5 Electric. Te beginnen bij eerstgenoemde, want die auto heeft een aantal belangrijke upgrades gekregen. Niet alleen heeft de vernieuwde ZS een aangescherpt uiterlijk en een sterk verbeterd interieur, ook is er nu keuze uit twee batterijpakketten die een groter bereik mogelijk maken. Het 51 kWh-exemplaar is goed voor 320 kilometer, de 70 kWh-batterij brengt de ZS EV 400 kilometer ver. Dat heeft niet zoveel invloed op de prijs, want instappen kan nog altijd voor 31 mille. De Longe Range-versie is 4000 euro duurder.
Dan de 5 Electric, want dat is zoals gezegd een primeur in EV-land. Goed, met de Taycan Cross en Sport Turismo heeft Porsche al een elektrische stationwagon in handen, maar die auto is nogal onbereikbaar voor de gemiddelde Nederlander. Dat geldt niet voor MG’s nieuwste, want de basisversie van die auto kost in ons land minder dan 30.000 euro. Exacte prijzen zijn overigens nog niet bekend. Ook van de 5 levert MG een Standard Range- en Long Range-variant, die 320 of 400 kilometer ver komt. Denk qua ruimte en formaat aan een auto die tussen de Renault Clio Estate en Skoda Fabia Combi (van de vorige generaties) valt. De MG Marvel R Electric rijdt momenteel al in Nederland rond. Hoe die auto bevalt, vind je hier.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?