MG verrast met een elektrische stationcar
Elektrische stationcars bestaan niet en laat dan uitgerekend MG, stammend uit China waar sedans en SUV’s de populairste carrosserievormen zijn, de Europese honger naar stationwagons stillen. Het Chinese merk met de legendarische Britse merknaam lanceert ook een C-segment SUV met een volledig elektrische en een plug-in aandrijflijn.
De stationcar bestaat al als de Ei5 onder zustermerk Roewe die alleen voor de Chinese markt bedoeld is. Voor Europa zal de styling van de C-segment stationcar worden aangescherpt en als MG verschijnen. Zo moet hij beter aansluiten bij de rest van het voor Europa aangepaste modellengamma. Dat is in Nederland nu nog beperkt tot de eveneens volledig elektrische B-segment SUV MG ZS EV. Met een prijs van nog geen 31 mille is dit ook zeker een betaalbare EV te noemen die bovendien de concurrentie aankan, zo bleek uit onze tests.
Elektrische stationcar uniek
Opnieuw weer een originele move van MG dus om met een elektrische stationcar te komen, want dat aanbod bestaat nog niet. Volkswagen, dat met een waar productoffensief van tientallen elektro-auto’s komt, heeft er zelfs geen gepland staan. De remake van de Roewe Ei5-stationcar gaat in Engeland mogelijk simpelweg MG5 heten maar voor de rest van Europa is dat nog niet duidelijk, zo verklaart de Nederlandse woordvoerder van MG aan Autovisie. Kijk je naar de specificaties van de Roewe Ei5, die sinds 2018 op de Chinese markt is, dan zie je dat de stationcar een 52,5 kWh accupakket heeft dat in combinatie met een 114 pk elektromotor goed zou moeten zijn voor een topsnelheid van 150 km/h en een maximale actieradius van 420 km volgens de oude NEDC-meetmethode.
Iets goedkoper
De MG-stationcar is zeker tien centimeter korter dan populaire concurrenten als de Opel Astra Sports Tourer en de Ford Focus Wagon. Ten opzichte van de Ford blijft ook zijn wielbasis van 2.67 meter een paar centimeter achter maar vergelijk je hem met de Opel dan overtreft hij die daar weer een centimetertje. De prijs is nog niet bekend maar volgens de Nederlandse MG-woordvoerder Frank Meijer wel weer scherp: “We streven er net als bij de MG ZS EV naar om deze nieuwe modellen zo’n vijf tot tien procent goedkoper aan te bieden dan de concurrentie doet.”
Nog een elektrische SUV
Voordat de stationcar in de tweede helft van volgend jaar op de Nederlandse markt komt, zullen de volledig elektrische C-segment SUV en de plug-in hybride variant daarvan hem voorgaan. Die worden al september dit jaar geïntroduceerd, maar de levering zal pas begin 2021 starten. Deze grotere SUV is overigens al in benzine-uitvoering op de markt in Engeland verkrijgbaar en heet daar MG HS. Wat de typeaanduiding in de rest van Europa zal gaan worden, daar denkt MG op dit moment nog over na, zo laat de woordvoerder aan Autovisie weten. Wel is het uiterlijk van de Europese versie gelijk aan dat van de MG HS. Alleen het interieur verschilt van die van de Engelse benzineversie (die wij niet krijgen) omdat dat bij de plug-in en EV volledig digitaal zal zijn.
Ook interessant
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten