Remco Slump
Remco Slump Nieuws 16 jul 2023
Leestijd: 2 minuten

MG viert de middelmatigheid met deze spectaculaire MG EX4

Wat zeggen we nou? Hoezo viert MG de middelmatigheid? Omdat deze MG EX4 een ode is aan een rallywagen die op het internationale toneel nooit potten wist te breken, de MG Metro 6R4.

MG trekt op het Goodwood Festival of Speed een heel blik nieuwe modellen open: de ultrasterke MG4 Electric XPower, de al lang geteasede Cyberster en de concept car EX4.

MG EX4 met net geen 500 pk

Opmerkelijk genoeg meldt MG niks over de specs van die laatste, wat ons doet vermoeden dat het gewoon om een XPower is met een bizarre bodykit. En dat blijkt te kloppen. De EX4 wordt aangedreven door twee elektromotoren, die in totaal 485 pk en 600 Nm leveren.

MG EX4
(Afbeelding: MG)

Dat is dus dezelfde aandrijflijn als die waarmee de MG4 Electric XPower in 3,8 seconden naar 100 km/h sprint en een topsnelheid van 200 km/h haalt.

MG 6R4 gebouwd voor Groep B

De extreme bodykit, met enorme frontspoiler en opvallend achtervleugel, is een hommage aan de MG Metro 6R4, zo meldt MG. Die Groep B-rallyauto werd in 1985 geïntroduceerd en was bij zijn onthulling eigenlijk al verouderd.

MG Metro 6R4
(Afbeelding: MG)

Uiteraard had de 6R4 niets te maken met een standaard MG Metro. Hij was opgebouwd rondom een buizenframe, met achterin een atmosferische 3,0-liter V6, die in rallytrim goed was voor maximaal 410 pk.

Kon niet op tegen turbogeweld

In vergelijking met de concurrentie was de 6R4 vrij low tech. De Audi Sport Quattro, Lancia Delta S4 en Peugeot 205 T16 gebruikten turbomotoren. Die van de Delta had zelfs een turbo én een supercharger.

Waarom de Jaguar XJ220 begon op een kerstkaart – Sjoerds Weetjes #169

In het Wereldkampioenschap Rally was de 6R4 weinig succesvol. Hij pakte de derde plek in de RAC Rally, maar kon die prestatie nooit meer evenaren. De 6R4 was populair bij het publiek, vanwege zijn diepe zescilindersound, maar kon simpelweg niet op tegen het turbogeweld van de concurrentie.

Zescilinder gebruikt voor XJ220

Eigenlijk kwam de MG net te laat, want al in 1986 werd Groep B verboden, na een paar dodelijke ongelukken, waarbij ook toeschouwers betrokken waren. In de jaren daarna werd de 6R4 vooral gebruikt in de rallycross.

MG Metro 6R4
(Afbeelding: MG)

De belangrijkste claim to fame van de 6R4 is het feit dat zijn atmosferische V6 door Tom Walkinshaw Racing werd vergroot naar 3,5 liter en voorzien van twee turbo’s voor de Jaguar XJ220, die begin jaren negentig heel even de snelste productieauto ter wereld was.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.