MG viert de middelmatigheid met deze spectaculaire MG EX4
Wat zeggen we nou? Hoezo viert MG de middelmatigheid? Omdat deze MG EX4 een ode is aan een rallywagen die op het internationale toneel nooit potten wist te breken, de MG Metro 6R4.
MG trekt op het Goodwood Festival of Speed een heel blik nieuwe modellen open: de ultrasterke MG4 Electric XPower, de al lang geteasede Cyberster en de concept car EX4.
MG EX4 met net geen 500 pk
Opmerkelijk genoeg meldt MG niks over de specs van die laatste, wat ons doet vermoeden dat het gewoon om een XPower is met een bizarre bodykit. En dat blijkt te kloppen. De EX4 wordt aangedreven door twee elektromotoren, die in totaal 485 pk en 600 Nm leveren.
Dat is dus dezelfde aandrijflijn als die waarmee de MG4 Electric XPower in 3,8 seconden naar 100 km/h sprint en een topsnelheid van 200 km/h haalt.
MG 6R4 gebouwd voor Groep B
De extreme bodykit, met enorme frontspoiler en opvallend achtervleugel, is een hommage aan de MG Metro 6R4, zo meldt MG. Die Groep B-rallyauto werd in 1985 geïntroduceerd en was bij zijn onthulling eigenlijk al verouderd.
Uiteraard had de 6R4 niets te maken met een standaard MG Metro. Hij was opgebouwd rondom een buizenframe, met achterin een atmosferische 3,0-liter V6, die in rallytrim goed was voor maximaal 410 pk.
Kon niet op tegen turbogeweld
In vergelijking met de concurrentie was de 6R4 vrij low tech. De Audi Sport Quattro, Lancia Delta S4 en Peugeot 205 T16 gebruikten turbomotoren. Die van de Delta had zelfs een turbo én een supercharger.
Waarom de Jaguar XJ220 begon op een kerstkaart – Sjoerds Weetjes #169
In het Wereldkampioenschap Rally was de 6R4 weinig succesvol. Hij pakte de derde plek in de RAC Rally, maar kon die prestatie nooit meer evenaren. De 6R4 was populair bij het publiek, vanwege zijn diepe zescilindersound, maar kon simpelweg niet op tegen het turbogeweld van de concurrentie.
Zescilinder gebruikt voor XJ220
Eigenlijk kwam de MG net te laat, want al in 1986 werd Groep B verboden, na een paar dodelijke ongelukken, waarbij ook toeschouwers betrokken waren. In de jaren daarna werd de 6R4 vooral gebruikt in de rallycross.
De belangrijkste claim to fame van de 6R4 is het feit dat zijn atmosferische V6 door Tom Walkinshaw Racing werd vergroot naar 3,5 liter en voorzien van twee turbo’s voor de Jaguar XJ220, die begin jaren negentig heel even de snelste productieauto ter wereld was.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe MG HS PHEV komt precies op het juiste moment
-
Prijs MG Cyberster – Je bent eigenlijk gek als je een BMW Z4 koopt
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?