Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 18 dec 2019
Leestijd: 2 minuten

MG ZS EV verbaast en krijgt 5 volle sterren bij Euro NCAP

MG, inmiddels in Chinese handen, is bezig om de Europese markt te bestormen met de nieuwe elektrische ZS EV. Er was veel onzekerheid over het model, maar dat neemt het merk opnieuw zelf een beetje weg. De ZS EV scoort namelijk een dikke vijf sterren in de Euro NCAP.

De Euro NCAP is een door de EU ondersteund systeem waarmee de veiligheid van auto’s wordt beoordeeld. De MG ZS EV slaagde deze test met vlag en wimpel en kreeg – als eerste elektrische SUV in het B-segment – de volle vijf sterren. Andere EV’s in dit rijtje zijn de Audi e-tron, de Mercedes EQC en de Tesla Model 3. Die score werd voor de MG gebaseerd op de volgende indeling: volwassen inzittenden 90% bescherming, kinderen inzittenden 85%, kwetsbare weggebruikers 64% en Safety Assist 70%. Op de website van Euro NCAP is het volledige rapport te lezen, evenals die van andere auto’s.

Hoewel we dat natuurlijk knap vinden van een Chinese fabrikant (voorgangers waren immers niet de meest veilige auto’s), is het niet heel gek. MG is in handen van SAIC Motor, de Chinese autogigant die zeven miljoen auto’s per jaar produceert. Frank Meijer, directeur Sales & Marketing MG Motor Europe, beaamt dat. “Ons moederbedrijf is qua grootte de zevende autofabrikant in de wereld. Veiligheid heeft voor hun natuurlijk ook altijd de hoogste prioriteit.”

Standaard

De MG ZS EV presteert dus goed bij botsproeven, maar is standaard ook al uitgerust met een hoop veiligheidsassistenten. Denk aan front collission warning, automatic emergency braking, adaptieve cruise control, lane keep assistance en lane departure warning. Dat is allemaal al beschikbaar op het basismodel, dat al verkrijgbaar is voor iets minder dan 30.000 euro. Daarvoor krijgt de consument een relatief grote EV met een 44,5 kWh-batterij, goed voor een actieradius van 262 km (WLTP).

We moeten eerlijk zijn: dat is mooi nieuws voor de nieuwkomer. MG lijkt erin te slagen een zeer serieuze, betaalbare en veilige auto voor de Europese markt te bouwen. Bovendien had het merk z’n komst goed getimed gezien de nieuwe bijtellingsregels in ons land voor 2020. Wie dit jaar nog een MG op naam wist te zetten (en daar waren genoeg mogelijkheden voor), profiteert de komende jaren nog van 4% bijtelling. Per 1 januari betaalt de zakelijke rijder 8% bijtelling.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.