Deze elektrische stationwagon van MG kost minder dan 30.000 euro
Er is nog altijd geen volledig elektrische (en betaalbare) stationwagon in Europa, maar daar komt in 2022 verandering in. Dan staat de MG5 Electric namelijk in de showroom.
De MG5 Electric is niet helemaal de allereerste elektrische stationwagon. Porsche levert immmers ook de Taycan Cross Turismo, maar dat is een auto van een wel heel ander kaliber. Nee, de MG5 Electric mag zich de eerste betaalbare stationwagon voor het grote publiek noemen. Hij komt in het eerste kwartaal van 2022 naar Nederland.
Clio en Fabia
En het goede nieuws is: die auto krijgt een vanafprijs die ónder de 30.000 euro ligt. Dat bevestigt MG vandaag. Voor dat geld krijg je een hoop elektrische auto. De bagageruimte meet 479 tot 1400 liter (met de bank neergeklapt), en daarmee valt de MG5 Electric qua ruimte tussen een Renault Clio Estate en Skoda Fabia Combi van de vorige generaties.
In de neus lepelt MG een elektromotor die 115 kW en 260 Nm koppel levert. Prestatiecijfers deelt de autobouwer niet, maar dat is niet waar het bij deze MG om gaat. Aanvankelijk verschijnt de 5 Electric met een 61,1 kWh-batterij op de markt. Die is goed voor 400 kilometer volgens WLTP. Later verschijnt er een versie met kleinere batterij. De unit meet 50,3 kWh en is goed voor een bereik van 320 kilometer.
Nieuwe infotainment
MG kiest opnieuw voor een eenvoudige optielijst. Net als bij de ZS EV, de compacte crossover die eind 2019 op de markt verscheen, kunnen klanten kiezen tussen een Comfort en Luxury. Wat dat precies inhoudt meldt het bedrijf nog niet, al is een nieuw iSmart-connectiviteitssysteem standaard. Dat ziet er op het eerste oog beter uit dan het matige scherm in de ZS EV.
Opel plakt al wel een datum op eerste volledig elektrische Astra
Of de MG5 Electric snel concurrentie krijgt, is de vraag. Nog geen andere fabrikant heeft heel concrete plannen gedeeld voor een elektrische stationwagon. Opel en Peugeot hebben aangegeven volledig elektrische versies van de Astra en 308 te bouwen. Of daarmee ook een elektrische Sports Tourer of 308 verschijnen, is de vraag. Het is namelijk niet duidelijk of de Stellantis-merken de reeds getoonde auto’s van een elektrische aandrijving voorzien, of kiezen voor een ander voertuigconcept. Dat doet Renault bijvoorbeeld met de elektrische Mégane, die sterk verschilt van de reguliere versies.
Space Vizzion
Volkswagen is voornemens om de reeds getoonde ID. Space Vizzion rond 2023 in productie te nemen. Of het uiteindelijke model sterke overeenkomsten heeft met het in 2019 getoonde model zoals hieronder, is echter de vraag.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace