Middenmotor voor Porsche 911 onwaarschijnlijk
In een van de raceversies van de 911 monteert Porsche de motor niet achterin het koetswerk, maar centraal in de auto. Een configuratie die vooralsnog niet voor een straatversie van de 911 staat gepland.
Dat geeft Dr Frank-Steffen Walliser, vice president van Motorsport and GT-auto’s van Porsche, in de Australische media aan. Bij de raceversie 911 RSR plaatst Porsche de krachtbron tussen de twee assen. “Voor de straatuitvoering is het eveneens technisch mogelijk, maar het is onwaarschijnlijk dat het gaat gebeuren. Simpelweg door de traditie van een achterin geplaatste krachtbron en de historie van de 911”, legt Walliser uit, die eraan toevoegt dat er enkele klanten lachend zeiden: dan neem ik twee RSR-straatversies.”
Rondetijden
Walliser zegt tevens dat niet alle raceversies van de 911 overschakelen naar het middenmotorconcept. “Dat kunnen we wel doen, maar doen we niet. Als ik naar de rondetijden op de Nordschleife kijk, dan doet het ‘oude’ concept van de 911 het nog steeds erg goed. De positie van de motor achterin heeft veel karakter en wij zijn daar gevoelig voor.”
Elektrificatie
Mocht Porsche de reguliere 911 omturnen in een middenmotorsportwagen dan breekt het met jarenlange tradities. Maar binnen afzienbare tijd zal dat op een ander vlak wel gaan gebeuren, want ook de 911 ontkomt niet aan elektrificatie. Bij de marktintroductie van de nieuwe 911, die intern 992 wordt genoemd, staat er nog geen elektrificatie op het programma, maar wanneer de MkII-uitvoering omstreeks 2023 verschijnt, zal de elektro-ondersteuning de weg naar Porsches klassieke sportwagen vinden.
Boxermotor
Volgens Walliser zullen ook de GT-versies van de 911 op den duur elektro-ondersteuning krijgen. Maar: “We willen de zescilinder boxermotor zo lang als mogelijk gebruiken.”
Lees ook:
Ook interessant
-
3 heerlijke oer-Hollandse cabrio’s voor Koningsdag
-
Nieuwe Lamborghini Urus SE is even vergeten dat Porsche bestaat
-
Dit kan je aankomende zondag verwachten op Viva Italia
-
Schaamteloze Land Rover Defender-kloon voor spotprijs te koop
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland