Miljoenste Lexus IS verkocht
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F08%2FLexus-IS-Autovisie.nl_.jpg)
Achttien jaar tijd had hij ervoor nodig, maar nu heeft de Lexus IS dan toch echt de belangrijke mijlpaal bereikt. Wereldwijd zijn er 1.000.000 IS’en verkocht.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F08%2FLexus-IS-Autovisie.nl_.jpg)
1998
Het begon allemaal in oktober 1998, toen Lexus een nieuwe sedan introduceerde op de Japanse markt, de Lexus IS. In Europa moesten we toen nog geduld hebben tot het volgende jaar. In eerste instantie werd hij alleen geleverd met een 2,0 liter zescilinder met 155 pk. Het motorengamma werd het jaar erop, in 2000, aangevuld met een exemplaar van 3,0 liter, waarmee hij ook geïntroduceerd werd op de Noord-Amerikaanse markt. De auto zorgde eigenhandig ook voor een grote trend: ‘Lexus’-achterlichten. Aftermarket achterlichten met helder glas werden plotseling voor vrijwel elk model aangeboden.
Varianten
Inmiddels zijn we aan de derde generatie Lexus IS toe. Hij is er nu weliswaar alleen als sedan en in ons land alleen als hybride, maar er zijn behoorlijk wat varianten van geweest. Zo was de eerste generatie IS er ook als Sport Cross, een stationversie. De tweede generatie IS kwam in 2005 op de markt, in eerste instantie alleen als sedan. Later volgde ook nog een open versie, de IS-C. De topversie van de tweede generatie was de IS F, met zijn 423 pk sterke atmosferische 5,0 liter V8. In 2013 volgde de derde generatie, die meteen ook als hybride IS 300h verscheen. Die versie wordt in Nederland verkocht. In andere landen is de auto ook te koop met een viercilinder turbomotor en verschillende zescilinders.
Miljoen
Lexus verkoopt zo’n 6.000 IS’en per maand op dit moment. In dat tempo duurt het volgende miljoen nog zo’n veertien jaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had