Autovisie
Autovisie Nieuws 30 jan 2019
Leestijd: 2 minuten

Millennial-generatie betaalt te veel voor gebruikte auto

Mensen geboren tussen 1980 en 2000 – de zogeheten Millennial-generatie – zouden steeds minder met auto’s hebben en meer oren hebben naar een deeleconomie. Toch schaft ook de Millennial-generatie nog regelmatig een occasion aan. Uit onderzoek van Gaspedaal.nl blijkt dat deze mensen veel vaker hulp inschakelen bij de aankoop van een auto en ook te veel betalen voor een gebruikte auto.

Millennials, Generatie X en babyboomers

Het is wellicht wat verwarrend, al die generatienamen. Voor de duidelijkheid nog even wat heldere uitleg. Millennials zijn mensen geboren tussen 1980 en 2000, Generatie X is geboren tussen 1960 en 1980 en de babyboomers zijn geboren voor 1960. Uit het onderzoek van Gaspedaal.nl onder 2.000 autorijdende Nederlanders blijkt dat drie van de vier millennials iemand meeneemt voor een testritje. Bij babyboomers is dit nog niet eens de helft. Gemiddeld neemt 58 procent van Nederland iemand mee om naar een auto te gaan kijken. Bij millennials ligt dit met 72 procent beduidend hoger. Generatie X neemt in 54 procent van de gevallen hulp mee, babyboomers gaan meestal alleen op pad. Het verschillen tussen mannen en vrouwen is ook groot. Ongeveer 71 procent van de vrouwen schakelt veel vaker de hulptroepen in versus 46 procent van de mannen.

Budget overschrijden

In het onderzoek komt ook naar voren dat één op de vijf Nederlanders meer voor de aanschaf van een occasion betaalt dan hij of zij van te voren van plan was. Ongeveer een derde van de Nederlanders blijft wel binnen het budget. “Millennials zijn koploper als het gaat om meer geld uitgeven dan initieel voorgenomen”, stelt Gaspedaal.nl. “Het is bovendien de generatie die het minst vertrouwt op de eigen vaardigheid om af te dingen. Slechts 29 procent denkt hier goed in te zijn. Anders dan andere generaties geven millennials aan überhaupt niet meer te onderhandelen over de prijs van een occasion, zo’n 9 procent. Babyboomers hebben een stuk meer vertrouwen in zichzelf. De helft van deze generatie denkt prima te kunnen onderhandelen over de prijs van een occasion. Dit lijkt terecht: in veruit de meeste gevallen blijven zij binnen hun budget.”

Particulier of dealer?

De meeste occasions worden nog altijd gekocht via de dealer. De particuliere verkoper is echter in opkomst. Millennials zijn met 19 procent het meest geneigd om hun volgende occasion bij een particulier aan te schaffen. Voor Generatie X is dat 5 procent en bij de babyboomers 2 procent, het landelijk gemiddelde ligt op 7 procent.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.