Minder verkeersdoden in 2019, wel meer jongeren verongelukt
Het Centraal Bureau voor de Statistiek deelt vandaag de cijfers over verkeersdoden in 2019. Daarbij heeft het goed en minder goed nieuws.
Het goede nieuws is dat het aantal verkeersdoden in 2019 is afgenomen ten opzichte van het vorige jaar. In totaal kwamen er 661 mensen op de weg om het leven, 17 verkeersdoden minder dan in 2018. Dat is echter nog steeds een hoger getal dan in de jaren 2012 tot en met 2017. In 2011 bedroeg het aantal verkeersdoden ook 661, in de jaren daarna daalde het aantal flink. In 2018 nam het aantal verkeersdoden echter weer toe. Wel is het aantal verkeersdoden de laatste decennia flink gedaald: in 2000 kwamen er namelijk nog 1166 mensen om in het verkeer.
Slachtoffers in personenauto
237 van de verkeersslachtoffers in 2019 zaten in een personenauto, waarvan er 168 bestuurder en 69 passagier waren. Daarnaast verloren 203 fietsers, 52 motorrijders, 49 voetgangers, 42 bestuurders van een scootmobiel en 42 brom- en snorfietsers hun leven in 2019 in het verkeer. Het aantal slachtoffers in een personenauto daalde ten opzichte van 2018, terwijl het aantal slachtoffers te voet, op de fiets en motor juist steeg.
Ook steeg het aantal slachtoffers in de leeftijdcategorie 20-40 jaar met 24 procent, van 147 in 2018 naar 183 in 2019. Het aantal 40- tot 60-jarige slachtoffers daalde met 21 gevallen naar 105 in 2019. De helft van het aantal verkeersdoden betrof mensen met een leeftijd van 60 jaar of ouder. Zij verongelukten relatief vaak op de fiets.
Slachtoffers per kilometer
Noord-Brabant kende het afgelopen jaar de meeste verkeersdoden (142), gevolgd door Noord-Holland en Gelderland (beide 87). In Zeeland (13), Flevoland (16) en Groningen (19) vielen de minste slachtoffers in het verkeer. Per gereden autokilometers vielen de meeste slachtoffers in Noord-Brabant, Drenthe en Limburg, met respectievelijk 2,5 en 2,4 (Drenthe en Limburg) doden per miljard gereden kilometers.
Eind vorig jaar liet Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) weten dat de verkeersveiligheid op snelwegen de laatste vijf jaar is verslechterd. Het toonde toen aan dat het aantal ongelukken daar meer dan verdubbelde van 17.000 in 2014 naar 38.000 in 2018. Volgens de stichting komt die stijging door afleiding van bestuurders en het afnemende toezicht door de politie.