Mini Cabrio is een blijvertje, opvolger gepland
Op de designafdeling van Mini is het startschot gegeven voor een compleet nieuwe generatie Cabrio. De open vierzitter moet in 2025 op de markt komen. Het wordt de laatste Cabrio met verbrandingsmotoren.
Mini gaat elektrisch en daar past misschien ook een elektrisch aangedreven Cabrio bij. Maar voordat het zover is, brengt Mini in ieder geval een open vierzitter met benzinemotor. De basis wordt door de nieuwe editie van de drie- en vijfdeurs hatchback gelegd, waarop vervolgens een koetswerk met softtop wordt gezet. De designafdeling van Mini is reeds met het project gestart. Onlangs bepaalde de fabrikant de maatvoering en technische kernpunten van het model, zodat de ontwerpafdeling een passend koetswerk kunnen uitwerken.
Kannibalisme
Het duurt nog tot en met 2025 voordat de nieuweling komt. De Engelse dochter van BMW is er dus vroeg bij om de toekomst van de Cabrio veilig te stellen. Het merk ziet echter geen kannibalisme met de toekomstige Cabrio en de huidige editie. De liefhebbers van een verbrandingsmotor kunnen hun slag blijven slaan. Voor de fanaten van een elektrische aandrijflijn én open dak is het nog afwachten wat de toekomst brengt. Mini is zeker niet het enige merk dat over een elektrisch aangedreven cabriolet nadenkt. Bijvoorbeeld Volkswagen werkt aan een ID.3 Cabrio, terwijl Audi van de Q4 E-tron een softtopversie plant.
VDL NedCar
Het is nog onduidelijk wat de komst van de Mini Cabrio voor het Nederlandse VDL NedCar betekent. De autofabriek in Born maakt nu exclusief de Cabrio voor Mini. De Duitsers hebben het contract voor de Countryman reeds opgezegd. De SUV van het Engelse merk zal in de toekomst uit een BMW-fabriek rollen. Of de Cabrio onveranderd bij VDL NedCar blijft, valt dus te hopen. De kans is echter klein. Mini maakt de hatchback met elektro-aandrijving in Groot-Brittannië.
Vijfde Mini Cabriolet
De volgende generatie Mini Cabriolet is de vijfde, de vierde onder de vlag van BMW. Net als zijn voorgangers krijgt de auto een softtop, die zich volautomatisch laat op- en openvouwen. Voor de ‘BMW-Mini’s’ koos het merk voor een dubbele constructie, waarbij het cabrioletdak tevens als schuifdak fungeerde. Met het model kon de bestuurder of gedeeltelijk of geheel open rijden. Die slimme constructie ontstond noodgedwongen, want door het systeem kon Mini het elektrisch bedienbare vouwdak veel compacter opvouwen en achterop de auto laten zakken.
Het merk geeft aan dat de meeste Mini Cabrio’s in Duitsland, de Verenigde Staten en Groot-Brittannië worden verkocht. Op de Duitse markt kiest bijna 20% van de Mini-kopers de open variant.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8