Ondanks Brexit heeft Mini Electric zijn complete prijslijst
Nog een half jaar en dan is het de bedoeling dat Mini de eerste exemplaren van de Mini Electric uitlevert. Maar ondanks dat in een half jaar tijd heel veel kan gebeuren, zoals een ‘kleinigheidje’ als een harde Brexit, opent de Nederlandse importeur alvast de orderboeken voor de elektrische aangedreven driedeurs hatchback.
Mini Nederland vraagt voor de Mini Electric minimaal € 34.900,-. Wie meer luxe wenst, kan kiezen uit een van de drie rijkere uitrustingsniveaus. Het prijskaartje loopt vervolgens op tot minimaal € 42.900,-, een prijs die nog hoger kan worden wanneer ook nog losse accessoires worden besteld.
Aankleding
De Mini Electric is er als Basic, Essential, Charged en Yours. Behalve het verschil in aanduiding is ook de aankleding anders. De basisversie beschikt over zaken als een multifunctioneel sportstuurwiel, led-verlichting, airconditioning, navigatiesysteem met 6,5 inch touchscreen en AC/DC-laadkabel. In de Essential-versie krijg je daar bij Driving Assistant, parkeersensoren achter, achteruitrijcamera en elektrisch verwarmde voorstoelen. De koper kan de Essential bovendien, net als de luxere types, ook in andere kleuren bestellen, terwijl ook voor de wielen meer mogelijkheden zijn.
Split-screen
De Charged komt voor de dag met een mediapakket (8,8 inch touchscreen met split-screen-functie), lederen bekleding, head-up display, Harman Kardon-audiosysteem, parkeersensoren vóór en draadloze oplaadfunctie voor de smartphone. De Yours voegt daar weer onder andere een met leder bekleed sportstuurwiel, interieurdelen in Piano Black, panoramadak en 17 inch lichtmetalen wielen aan toe.
Wallbox
In alle gevallen is de aandrijflijn identiek. Mini levert de Electric met een 135 kW sterke elektromotor, gekoppeld aan een 36,2 kWh groot accupakket. De batterij laadt zich via het stopcontact, een wallbox of openbare laadpaal laden, waarna een opgegeven theoretische actieradius van 232 km haalbaar is. De poort is in het achterscherm ondergebracht. De batterij bevindt zich achterin het platform. Met de driedeurs Electric duurt de sprint 0-100 km/h 7,3 tellen. De topsnelheid bedraagt 150 km/h.
Stekkersymbool
De Cooper SE, zoals de motorisering officieel heet, is direct te herkennen aan gele afwerkingsdetails, zoals de S achterop, de deels gesloten grille en het stekkersymbool op de klep voor de stekkeraansluiting.
Brexit
Mini bouwt de nieuweling in zijn fabriek te Oxford in plaats van de faciliteit van VDL in het Limburgse Born. De fabrikant geeft aan de bouw van de elektrische hatchback niet te verhuizen naar het Europese vasteland als de Brexit definitief is. Dat laat Elena Eder, Vehicle Project Leader van de Mini Cooper SE, weten. “Brexit heeft invloed op ons en we houden alles in de gaten, maar we zijn ook gecommitteerd aan Oxford. We starten met de productie in november en we houden ons bezig met verschillende scenario’s, maar we denken niet aan het verplaatsen van de productie.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar