Mini John Cooper Works GP minder zielen, meer vreugd
Mini toont vandaag het ‘krachtigste model’ van het merk ooit: de Mini John Cooper Works GP. Hij heeft 306 pk op de voorwielen en er mist een achterbank. Het gewicht van extra passagiers verbetert het rijgedrag immers niet.
Als je een sportieve Mini wilde hebben, dan kon je tot vandaag bij het merk aankloppen en vragen om een ‘John Cooper Works’-versie. In dat geval krijg je een extra krachtige en strak afgeveerde versie van een reguliere Mini. Natuurlijk met wat visuele opsmuk. Maar bij Mini wilden ze blijkbaar nog meer. Daarom bestaat de Mini John Cooper Works GP nu. Dit is een toch al extra sportieve Mini John Cooper Works waarbij alle metertjes naar 11 zijn gedraaid.
75 pk meer
De GP heeft dezelfde tweeliter viercilinder met turbo als de BMW M135i heeft. Dat houdt in dat hij 306 pk en 450 Nm produceert en dat door een sperdifferentieel naar de voorwielen overbrengt. Dat houdt in dat hij 75 pk meer heeft dan de normale John Cooper Works. Met dat vermogen doet hij een 0-100 km/h-sprint binnen 5,2 seconden (bijna een seconde sneller dan het normale model). De topsnelheid ligt op 265 kilometer per uur. En daarbij maakt Mini er een punt van dat dit niet begrensd is.
Om de sportiviteit van dit model te benadrukken heeft Mini de gehele achterbank verwijderd. Daarvoor in de plaats is een metalen balk gekomen om ervoor te zorgen dat de auto nog stijver wordt. Hoeveel gewicht hiermee bespaard wordt, laat Mini niet weten, maar het is sowieso duidelijk dat je harder kunt als je het gewicht van twee passagiers niet mee hoeft te zeulen. Daarnaast is ook de vering vervangen voor extra stijve race-vering en heeft de Mini John Cooper Works GP een ‘particularly high-performance sports brake system.’
Powerful sound
De race-mini is van binnen dus goed herkenbaar, maar ook van buiten is hij ietwat opvallend te noemen. Een grote vleugel en extra brede wielkasten van koolstofvezel zorgen ervoor dat je in deze auto niet ongezien voorbij kan rijden. En als mensen niet omkijken vanwege de looks, dan doen ze dat wel door het geluid dat het karretje maakt. Mini heeft namelijk een speciaal uitlaatsysteem onder de auto geplaatst waarmee ze een ’emotionally powerful sound’ beloven.
De Mini John Cooper Works GP wordt alleen in Racing Grey Metallic metallic geleverd. De accentkleuren kan de klant wel kiezen, al is de keuze beperkt tot Chili Red of Rosso Red. Mini geeft aan dat het maar 3.000 exemplaren gaat bouwen en dat ze begin volgend jaar geleverd zullen worden. Op de koolstofvezelspatborden plaatst Mini een nummer dat aangeeft welk exemplaar van de 3.000 het is. Over prijzen wordt helaas nog niet gesproken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8