Nieuwe Moke doet gooi naar leukste elektro-auto van 2022
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F10%2FMOKE-Beach.jpg)
Moke International is onlangs begonnen met de serieproductie van nieuwe versie van de iconische Mini Moke. Vanaf volgend jaar kun je ‘m ook als volledig elektrische variant bestellen.
Moke International bezit momenteel de rechten op het model dat aanvankelijk bedoeld was om in het Britse leger te fungeren. Sinds korte tijd produceert het nieuwe exemplaren op grote schaal, maar daar komt een elektrische bij. Jammer genoeg heet die versie gewoon Moke, en niet Mok-e. Da’s overigens niet nodig, want vanaf begin volgend jaar stopt Moke sowieso met de productie van verbrandingsmotoren. En dus kun je dan enkel nog deze elektrische Moke bestellen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F10%2FMOKE-Sundown.jpg)
Laag gewicht
Het bedrijf meldt dat de elektrische Moke helemaal opnieuw is opgebouwd en dus niet zomaar is gebaseerd op de versies met verbrandingsmotoren. Zo heeft de elektroversie veel aluminium panelen die het gewicht van de auto reduceren tot 800 kilo. Ook heeft-ie een geoptimaliseerd remsysteem, stuurbekrachtiging, een regeneratief remsysteem en een verwarmde voorruit.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F10%2FMOKE_EV_Familyfun.jpeg)
De elektromotor van de Moke ligt op de achteras en heeft een vermogen van 33 kW (45 pk) en zorgt ervoor dat-ie in 4,5 seconde naar 55 km/h sprint. De topsnelheid is 100 km/h. Het bereik bedraagt 144 kilometer, goed voor vijf keer op en neer gaan van Monaco naar Saint-Jean-Cap-Ferrat. Inderdaad de plekken waar deze Moke vaak gezien zal worden. AC-laden duurt ongeveer 4 uur, snelladen is niet mogelijk.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F10%2FMOKE-Garden.jpg)
Rijden in de zomer
Alle elektrische Mokes worden in het Britse Northamptonshire vervaardigd. De complete aandrijflijn bestaat uit onderdelen van Europese leveranciers, zo meldt de fabrikant. Wie wil, kan ‘m als rechts- of linksgestuurd model krijgen. Prijzen beginnen bij 29.150 pond, oftewel zo’n 34.000 euro (exclusief belastingen). Wie zichzelf in de zomer van 2022 wel ziet rijden in zo’n elektro-Moke heeft geluk: volgens de fabrikant zijn de eerste exemplaren klaar als de zon volgend jaar weer in Europa doorbreekt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F10%2FMOKEElectric-UKProduction.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had