Mitsubishi Eclipse Cross nu echt onderweg naar Europa
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F02%2FMitsubishi-Eclipse-Cross-2017-19.jpg)
Afgelopen mei tijdens Autovisie Cars and Coffee XXL in Vijfhuizen was de Eclipse Cross van Mitsubishi voor de eerste maal in Nederland te bewonderen. Maar de SUV met coupévorm vloog naar het evenement weer direct terug naar Japan. Nu is de Eclipse Cross opnieuw onderweg naar ons land. En ditmaal blijft hij.
De fabrikant is van start gegaan met de levering van de Eclipse Cross voor de Europese markt. Dit continent is het eerste afzetgebied buiten Japan, waar de SUV in de verkoop gaat. Na Europa volgen onder andere Noord-Amerika, Australië en Canada. Uiteindelijk zal de auto in ongeveer 80 landen in de verkoop zijn. Voor de Europese markt reserveert Mitsubishi in het eerste fiscale verkoopjaar, dat in maart 2018 afloopt, 50.000 stuks. Alle exemplaren komen uit de Japanse Okazaki-fabriek nabij Nagoya, Japan.
Herpositionering
Met de Eclipse Cross breidt Mitsubishi zijn leveringsprogramma uit, want hij komt niet in de plaats voor een ander type. Mitsubishi positioneert de SUV tussen de recent opgefriste ASX en de Outlander. Om de Eclipse Cross de ruimte te geven zich zelfstandig te kunnen ontwikkelen, zal de Japanse autobouwer de opvolgers van de ASX en de Outlander herpositioneren. Zo wordt laatstgenoemde een stukje groter. Dat de Outlander daarmee richting de Pajero gaat, is geen probleem. De Outlander is een SUV, de Pajero een echte terreinbeul. Overigens zullen na de Eclipse Cross alle nieuwe Mitsubishi in samenwerking met Renault-Nissan worden ontwikkeld, waarmee de Japanners nu een alliantie hebben. Nissan bezit een deel van de aandelen in Mitsubishi.
Positionering
In december staat de Eclipse Cross bij de Nederlandse dealers. De 4,41 meter lange SUV met een breedte en hoogte van respectievelijk 1,81 en 1,69 meter komt er met vooralsnog een motorisering. De auto wordt aangedreven door een 1,5 liter viercilinder benzinemotor. Het 163 pk/250 Nm sterke blok is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, die desgewenst wordt vervangen door een automaat, een CVT met acht voorgeprogrammeerde overbrengingsverhoudingen. Mitsubishi kiest ervoor om de handgeschakelde versie alleen met tweewielaandrijving aan te bieden. De automaatversie is er ook met vierwielaandrijving. Hoe het leveringsprogramma er verder uit komt te zien, is nog niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had