Mitsubishi Outlander staat klaar, maar niet voor Europa
Over een kleine drie weken stelt Mitsubishi de volgende generatie Outlander voor. Hoewel een van zijn voorgangers ooit in Nederland werd gebouwd en de vorige editie een ongekend verkoopsucces was, gaat de vierde generatie hier niet in de verkoop.
Op 16 februari trekt Mitsubishi het doek van de nieuwe Outlander. Het nieuwe model is nog een grote verrassing, al zijn er al verschillende foto’s uitgelekt. Voor het ontwerp van de grootste SUV van het merk borduurt Mitsubishi voort op een van zijn studiemodellen. Nu is die Engelberg Concept een tikkeltje dik aangezet, maar in afgeslankte vorm zie je er de nieuwe Outlander in. De geknepen lichtunits, de grote centraal geplaatste grille en de hoekige lijnvoering neemt hij in iets aangescherpte vorm over.
Drieluik SUV’s
De vierde generatie Outlander groeit een stukje. Dat doet het model omdat straks ook de Eclipse Cross-opvolger verschijnt en dat model groeit eveneens. De Japanners creëren zo een logischere opbouw van het SUV-gamma, met de vervangers van de ASX, Eclipse Cross en de Outlander. Laatstgenoemde zal met maximaal zeven zitplaatsen worden aangeboden, waardoor de inzittenden ook profiteren van de grotere maatvoering. Mitsubishi levert overigens ook nog de Pajero.
Afstemmen modellengamma’s
Naar verluidt deelt de Outlander veel techniek met de X-Trail. Dat Nissan-model staat ook op de agenda om vervangen te worden. Hij krijgt het zogeheten CMF-D-platform, een creatie van de alliantie Renault-Nissan waaraan Mitsubishi zich na een overname door Nissan heeft toegevoegd. Het verklaart tevens waarom nieuwe modellen van Mitsubishi zo lang op zich laten wachten. De merken waren hun modellenreeks op elkaar aan het afstemmen. Voor de aandrijving staat in ieder geval de 2,5-liter viercilinder benzinemotor op stapel.
Verdelen
Voor de Europese markt komt de nieuwe Outlander te laat. Het merk heeft te kennen gegeven zich uit Europa terug te trekken. De fabrikant, die sinds de jaren zeventig hier actief is, ziet geen noodzaak meer om auto’s in Europa te verkopen en laat binnen de alliantie met Renault en Nissan de markt aan de partners over. Mitsubishi krijgt daarvoor een deel van de Aziatische markt in handen, de gebieden waar het Japanse merk juist sterker is dan Renault en Nissan.
Mitsubishi weg uit Europa
Officieel beëindigt Mitsubishi zijn verkoopactiviteiten aan het einde van 2022. Het merk geeft wel aan dat garantie en onderhoudsondersteuning in Europa blijft.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8