Klassieker: Porsche 356 komt terug als elektrische auto
De volgende klassieke EV is in aantocht. Het Britse Watt Electric Vehicle Company stelt binnenkort namelijk een elektrische sportcoupé voor die wel verdacht veel lijkt op een Porsche 356.
Verdacht veel, omdat het bedrijf zelf met geen woord rept over de klassieker uit Stuttgart. Volgens de Watt Electric Vehicle Company is de Coupe, zoals het model nu (nog) heet, een tweezits sportwagen die is gebaseerd op ‘de jaren 50’. Maar wie verder kijkt naar de kleine lettertjes op de website, ziet dat het bedrijf zich wel zeer bewust is van die vergelijking. “De Coupe is geïnspireerd op en lijkt sterk op de Porsche 356A uit 1955, zij het met veel veranderingen aan het exterieur en interieur, samen met een modern aluminium chassis, dubbele wishbone-ophanging en elektrische aandrijflijn. Watt Electric Vehicle Company is op geen enkele manier verbonden met Porsche AG. We impliceren niet dat enig product van de Watt Electric Vehicle Copmany het product is van Porsche AG.”
PACES
Goed, is dat uit de lucht, dus. Onderhuids verschillen de auto’s dus ook dag en nacht van elkaar. Laten we beginnen bij het platform, dat door de Watt Electric Vehicle Company zelf is ontwikkeld. Dat platform is namelijk de core business van het bedrijf. Het ontwikkelde het PACES-platform dat een skateboard-ontwerp heeft en als basis kan dienen voor personenauto’s en commerciële voertuigen die in lage volumes worden vervaardigd. Dat platform is modulair en gemaakt van aluminium voor een zo laag mogelijk gewicht. De basis staat bovendien verschillende aandrijflijnen toe, van FWD tot RWD en AWD.
Terug naar de Coupe, want dat is het eerste model dat de Britten zelf gaan bouwen. Het gaat bij die auto volgens het bedrijf allemaal om de bestuurder. Vandaar dat de Coupe een perfecte gewichtsverdeling van 50:50 heeft. Deze moderne ‘Porsche 356’ weegt minder dan 1000 kg.
Vermogen
De elektromotor ligt – net als het origineel – in de achterzijde. Er komen twee configuraties met een verschillend vermogen, maar de Britten zeggen nog niet hoeveel kilowatts er in die gevallen naar de achterwielen worden gestuurd. Wel melden ze al dat de batterij een capaciteit van 40 kWh heeft. Daarmee moet de Coupe zo’n 230 mijl of 370 kilometer kunnen afleggen.
Goed om te vermelden is dat de auto die je op de foto’s ziet nog een prototype is. De kans is groot dat er nog zaken aan het ontwerp veranderen. Bijvoorbeeld de wielen, die nu nogal uit de toon vallen bij de rest van de auto. Hopelijk monteren de Britten ook nog iets dat lijkt op de karakteristieke bumpers van de Porsche 356, want deze Coupe ziet er nu nogal kaal uit.
Retro
Meer informatie deelt de Watt Electric Vehicle Company in de komende weken. Dan zal het waarschijnlijk ook een prijsindicatie geven en vertellen in welke oplage de auto wordt gebouwd. Dat-ie er komt lijkt in ieder geval duidelijk, want het model past helemaal in de huidige autowereld. Retro-looks zijn heet, elektrische aandrijflijnen al helemaal. En dus zal het ook geen probleem zijn om wat enthousiastelingen voor deze Coupe te vinden.