47 cruiseschepen 10x zo vervuilend als alle auto’s in Europa
Uit onderzoek blijkt dat 47 van de 203 cruiseschepen die sinds 2017 in Europese wateren varen enorm vervuilend voor het milieu zijn. 10x zo vervuilend als alle 260 miljoen auto’s in Europa om precies te zijn.
Het mag geen geheim zijn dat een cruiseschip een stuk vervuilender is dan de gemiddelde auto. Maar dankzij de Europese denktank Transport & Environment weten we nu ook precies hoeveel vervuilender zo’n vakantieschip is. De denkers rekenden namelijk uit dat er in 2017 slechts 47 cruiseschepen verantwoordelijk waren voor een 10x zo grote milieuvervuiling dan alle 260 miljoen auto’s die dat jaar in Europa rondreden.
SOx
De 203 cruiseschepen die in 2017 door Europese wateren voeren, waren samen goed voor 62 kiloton aan zwaveloxide oftewel SOx. De 260 miljoen Europese auto’s stootte in datzelfde jaar 3,2 kiloton van het smerige goedje uit. Meer dan de helft van de 62 kiloton SOx wordt uitgestoten door slechts 47 schepen. Deze zijn allemaal van ‘s werelds grootste cruiserederij Carnival Corporation. En laat die partij zich van geen kwaad bewust zijn. In een statement wijzen ze de vinger naar de rest van de industrie. Ook claimt het bedrijf dat het onderzoek niet wetenschappelijk verantwoord is.
Mocht u nu denken dat het allemaal niet zo erg is omdat we het hier niet over de veelbesproken CO2 of NOx hebben, dan wijzen we u graag op het feit dat SOx een belangrijke veroorzaker van longkanker is. Ook is het de bron van de zure regen die nu normaal is. NOx wordt niet vergeten in het onderzoek. Sterker nog, het wijst cruiseschepen ook aan als gigantische uitstoters van NOx (stikstofoxiden).
NOx
In veel kustplaatsen waar de schepen aanmeren zijn ze grootaandeelhouder van de totale uitgestoten hoeveelheid NOx in de omgeving. Als voorbeeld wordt Marseille aangehaald. De 57 cruiseschepen die daar in 2017 lagen stootte evenveel NOx uit als een kwart van alle 340.000 auto’s in de stad. In landen als Denemarken, Griekenland en Malta zijn de cruiseschepen die daar langs de kust dobberen zelfs verantwoordelijk voor meer NOx-uitstoot dan al de auto’s in die landen.
De oplossing van de denktank klinkt nogal simpel: eis dat alle bestaande schepen zich moeten houden aan wetgevingen rondom NOx-uitstoot. Deze vallen nu nog buiten de boot op dat gebied. Daarnaast dringt Transport & Environment erop aan dat Europa zo snel mogelijk een zero-emission havenbeleid voor cruiseschepen moet invoeren. Dat beleid kan later eventueel uitgebreid worden naar alle bestaande schepen.
Automobilist
Hoewel de automobilist in vergelijking met deze schepen dus eigenlijk relatief weinig vervuilt, is hij wel de dupe van de steeds strenger wordende (Europese) wetgeving. In Nederland is het makkelijkste voorbeeld de BPM. Dat is letterlijk een belasting op basis van de vervuilende uitstoot van een auto. Ook worden de vervuilende auto’s steeds vaker uit steden geweerd terwijl er in diezelfde steden schepen de lucht liggen te vervuilen.
Het hele rapport van Transport & Environment kunt u hier lezen