Met deze auto moet Max Verstappen zijn titel verdedigen
Gisteren trok Oracle Red Bull Racing het doek van diens nieuwe auto voor aankomend F1-seizoen. En dus weten we (ongeveer) met welk materiaal Max Verstappen z’n titel moet gaan verdedigen.
Qua livery is de nieuwe RB18-auto heel herkenbaar, maar wie naar de details gaat kijken, ziet een heel andere auto dan vorig seizoen. Dat heeft te maken met allerlei nieuwe regels die vanaf dit seizoen gelden. Kort gezegd is de aerodynamica beperkter op de nieuwe auto’s, met als doel om de races simpeler en eerlijker te maken. Zo is de neus smaller en scherper dan op de uitgaande RB16B, en heeft de achtervleugel een veel rondere vorm.
Simpeler en betere races: zo zien de Formule 1-bolides er vanaf 2022 uit
Updates
Verwacht overigens niet dat dit exact de auto is waarmee Oracle Red Bull Racing, zoals het team nu volledig heet, aan de start van de races verschijnt. Teams zijn nog altijd in staat om een eigen sausje over de auto’s te gooien. “Tegen de tijd dat we bij de eerste race aankomen, zal de RB18 er niet meer echt uitzien zoals hij er vandaag bij staat. De evolutie zal heel snel gaan naarmate we verder komen in het seizoen”, zo vertelt teambaas Christian Horner. Er komen her en der dus nog wel wat aerodynamische elementen op en onder de auto.
Wat verdient Max Verstappen als hij dit jaar kampioen wordt?
De naam van Honda is overigens verdwenen op deze RB18. Niet gek, want het kondigde al aan uit de F1 te stappen. Desondanks is de fabrikant nog altijd betrokken bij Oracle Red Bull Racing, want het hart van de aandrijflijn wordt nog altijd gevormd door de hybride V6-motor van de Japanners. Honda levert die motor bovendien nog tot 2025. Pas vanaf 2026 gaat Oracle Red Bull Racing gebruikmaken van een andere motor. Belangrijk detail: de auto’s rijden dit jaar op E10.
Geen extra druk
“We weten niet precies wat we kunnen verwachten, dus ik heb heel veel zin om te zien hoe de auto zich voor het eerst op het circuit gedraagt”, aldus Max Verstappen tijdens de presentatie van de RB18. “De grootste aanpassing voor dit seizoen zijn de nieuwe reglementen. We zullen wat tijd nodig hebben om aan de auto te wennen, het is namelijk niet zo dat je er zomaar inspringt. De rest is vrij eenvoudig. Ik voel geen extra druk dit seizoen, ik zal gewoon doen wat ik altijd doe. Ik denk dat er geen reden is om anders te zijn. Nu kan ik niet wachten op dat eerste moment als ik de RB18 uit de pitlane rijd”, zo spreekt de Nederlander op geheel eigen wijze.
Het nieuwe F1-seizoen begint op 20 maart in Bahrein. Op 4 september staat de race op Zandvoort gepland.