Autovisie
Autovisie Nieuws 2 feb 2015
Leestijd: 2 minuten

Monteverdi, Zwitserse precisie

Wie de naam Monteverdi hoort, zou kunnen denken aan de beroemde componist Claudio Monteverdi. Dit is echter Autovisie, dus hier gaat het om Peter Monteverdi.

Monteverdi High Speed 375 S by Frua

Deze Zwitser werd geboren in 1934 in de omgeving van Basel. Hij nam begin jaren zestig het garagebedrijf van zijn vader over en bouwde dat uit tot een groot dealerbedrijf met onder meer de merken BMW, Lancia en Ferrari. Ondertussen droomde Monteverdi van de bouw van een eigen auto, een luxe sportieve Gran Turismo.

Die droom realiseerde hij in 1967 met de introductie van de Monteverdi High Speed 375 S coupé op de IAA van Frankfurt. Deze auto had een eenvoudig stalen frame met daarop een elegant aluminium koetswerk getekend door Pietro Frua. Onder de kap lag een 7,2 liter Chrysler V8 met een vermogen van 375 pk en het interieur was uiterst luxe uitgevoerd met veel leer. In de periode van 1968 tot 1969 werden er elf exemplaren gebouwd, totdat Frua en Monteverdi met ruzie uit elkaar gingen.

“De droom van een eigen auto realiseerde Monteverdi met de introductie van de High Speed 375 S”

Als opvolger van Frua koos Monteverdi het kleine bedrijfje Carrozzeria Fissore dat de 375 Coupe licht herzag. Ook bouwde het de koetswerken die werden verscheept naar de fabriek in Zwitserland waar de assemblage plaats vond. Op basis van de 375 verschenen meerdere varianten: de 375/S met kortere wielbasis, de 375/C cabriolet en de 375/4, een grote sedan waarvan er dertig werden gebouwd.

Om een alternatief te bieden voor Ferrari en Lamborghini verscheen in 1970 de Monteverdi Hai. In het midden van de sportwagen lag een 7,0 liter Chrysler V8 met 450 pk. Monteverdi had plannen om er negenenveertig te bouwen, maar het bleef bij slechts twee prototypes. In de jaren negentig werden er nog twee gebouwd uit reserve-onderdelen om tentoon te worden gesteld in het Monteverdi Museum.

In 1976 werd de productie van superluxe GT’s stilgelegd en schakelde Monteverdi over op de bouw van offroad stationwagons. Zijn eerste model was de Sahara, in feite een International Harvester Scout met een danig verbeterd interieur en een andere grille, Niet veel later verscheen de Safari, met opnieuw de Scout als technische basis, maar nu met een door Fissore danig aangepast koetswerk.

Voor de luxe sedans werden vanaf 1977 geen eigen modellen meer ontwikkeld, maar bestaande modellen licht tot ingrijpend aangepast. Zo ontstond de Sierra, een Plymouth Volare met een door Fissore aangepast uiterlijk. Toen de productie van de Plymouth in 1980 stopte, koos Monteverdi een andere basis voor zijn opulente vierdeurs. Dat werd de Mercedes S-Klasse, die werd getransformeerd tot Monteverdi Tiara.

In 1984 beëindigde Monteverdi de autoproductie in zijn geheel, waarna de fabriek werd omgebouwd tot museum. De Monteverdi Car Collection in Basel opende zijn deuren in 1985 en omvat een collectie van zo’n zeventig auto’s verdeeld over drie verdiepingen. Peter Monteverdi overleed in 1998.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.