Gelimiteerde supersportwagens zijn 'big business'. Ferrari bouwt 499 exemplaren van de Monza SP1 en SP2 voor een vanafprijs van ruim 1,3 miljoen euro per stuk, exclusief belastingen. En dat gaat de Italiaanse fabrikant in de komende twee jaar 654 miljoen euro opleveren.

Ferrari Monza SP1Ferrari Monza SP1


Van die 654 miljoen euro gaat nog wel de dealermarge af, aldus Enrico Galliera, verkoopdirecteur bij Ferrari, tegenover Automotive News. Inbegrepen bij de prijs van de Monza zijn accessoires van Berluti en kleding van Loro Piana. Kopers mogen zelf kiezen of ze een SP1 (eenzitter) of SP2 (tweezitter) bestellen. "Ik denk dat de verdeling ongeveer fifty-fifty zal zijn", zegt Galliera.

Buiten Europa niet straatlegaal

Volgens hem is de Monza ontwikkeld zonder aan de eisen voor homologatie te denken. De SP1 en SP2 kunnen in Europa worden gehomologeerd voor op de openbare weg, maar in de Verenigde Staten en Azië niet. Daar mogen ze alleen gebruikt worden op circuits. "We raden bestuurders wel aan om met een helm op te rijden, of anders niet te hard te gaan", voegt Galliera een beetje ten overvloede toe.

Nieuwe Icona-productreeks

De Monza SP1 en SP2 worden op een speciale productielijn gebouwd. Als het 499ste exemplaar over twee jaar van de band is gelopen, zal de lijn worden omgebouwd voor het volgende model in de nieuwe Icona-productreeks. Onder die noemer gaat Ferrari gelimiteerde retromodellen op de markt brengen.