Kiezen maar! Zwitserse hypercar met V10 óf bijna 2000 pk elektrisch?
Terwijl de reguliere autowereld in zwaar weer verkeert, barst het segment van exclusieve en luxe auto’s juist uit z’n voegen. De wereld van (elektrische) hypercars is namelijk wéér een fabrikant rijker. Het gaat om het Zwitserse Morand Cars, dat in 2023 met een hypercar komt.
Die auto past in het straatje van de Pininfarina Battista, Lotus Evija en Rimac C_Two, maar ook in die van de recent aangekondigde Kincsem Hyper-GT. De Zwitserse nieuwkomer komt er namelijk met een hybride én volledig elektrische aandrijflijn. De fabrikant gaat slechts 73 exemplaren van de Hypercar (zoals-ie nu nog heet) bouwen. Hoeveel auto’s een elektrische of hybride aandrijflijn krijgen, is nog niet bekend.
5,2-liter V10
Nog dit jaar laat Morand Cars een prototype zien. Dat zal de hybrideversie zijn, waarbij de basis wordt gevormd door een turboloze 5,2-liter V10, zelf goed voor 700 pk en 542 Nm. De krachtbron wordt bijgestaan door drie elektromotoren. Een daarvan is geïntegreerd in de zeventraps automaat van Xtrac, de andere twee drijven elk een van de voorwielen aan. Samen leveren ze een extra vermogen van 440 pk, waardoor het systeemvermogen van de hybrideversie boven de 1100 pk uitkomt. Daar moeten overigens ook nog nieuwe banden voor worden ontwikkeld. Het koppel dat de auto produceert is namelijk ‘meer dan de banden aankunnen’, aldus Morand Cars.
De volledig elektrische versie, die pas in 2022 als prototype verschijnt, doet daar nog een schepje bij bovenop. Die zal vier elektromotoren hebben, samen goed voor 1977 pk. De batterij, die een capaciteit heeft van 70 kWh, moet een bereik van zo’n 300 kilometer mogelijk maken. Toch zijn die zaken nog volop in ontwikkeling. Morand Cars is namelijk opgericht door Benoît Morand, oud-manager van Le Mans, en Eric Boullier, voormalig teambaas van Lotus en McLaren (Formule 1). Tegenover Autocar laten ze weten bezig te zijn met een batterij die ‘een hogere energiedichtheid heeft dan de batterijen die in de Formule E worden gebruikt’.
Supersnel laden
De Morand EV moet ook uitblinken op het gebied van opladen. Volgens de makers moet het mogelijk zijn de auto binnen 12 minuten volledig op te laden aan een 350 kW-lader. De Morand zou – mits ze bestaan – aan een 560 kW-lader slechts zeven minuten nodig hebben om de accu op te laden.
De topsnelheid van beide varianten zal boven de 400 km/h liggen, zo geeft de autobouwer nu aan. Hoe lang het duurt om vanuit stilstand naar 100 km/h te sprinten, zegt Morand nog niet. De hybridevariant tikt binnen een indrukwekkende 6,3-6,5 tellen al wel 200 km/h aan. Hoe snel de elektrische versie dat doet, is nog even onbekend.
Amplitex
Bijzonder is het feit dat de EV-variant ‘minder dan 1250 kg’ zal wegen, ondanks het gebruik van batterijen die samen zo’n 350 kg wegen. De accu in de V10-versie weegt 65 kg, maar de complete auto komt – zoals het er nu naar uitziet – uit op ‘minder dan 1370 kg’. Dat is allemaal te danken aan het gebruik van Amplitex, een composiet materiaal dat in samenwerking met BComp is ontwikkeld. De monocoque zal vervaardigd worden van koolstofvezel.
In 2023 zal Morand de eerste auto’s aan klanten gaan leveren. De variant met V10 kost 2,3 miljoen Zwitserse Franken, oftewel 2,1 miljoen euro. Naar verwachting kost de elektrische versie ongeveer net zo veel.