Dit is de krachtigste Morgan die ooit is gebouwd
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FPlus_8_GTR_01.jpg)
Morgan heeft een nieuwe versie van de Plus 8 vervaardigd. De GTR-editie is de sterkste auto die de Engelse fabrikant ooit heeft gebouwd.
De Plus 8 rolt al sinds 2018 niet meer van de band, maar eerder dit jaar kondigde de fabrikant al aan een zeer gelimiteerde, nieuwe serie van de auto te bouwen. Morgan had namelijk plots een aantal Plus 8-chassis beschikbaar en besloot daarmee deze GTR-exemplaren te bouwen.
Ode
Morgan bouwt er negen, waarvan de eerste nu is onthuld. Het gaat om een in Yas Marina Blue gespoten exemplaar, als eerbetoon aan de blauwe Plus 8-racer die in de jaren ’90 op het asfalt racete. Maar het gaat veel verder dan optische aanpassingen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2F920-62c17b19b96800d6c1f2f4f76fdcfc17.jpeg)
Zoals genoemd is dit dus de sterkste Morgan ooit. De V8-krachtbron van BMW levert namelijk geen 360, maar 375 pk in deze Plus 8 GTR. Da’s allemaal mogelijk gemaakt dankzij motortuning en dubbele sportuitlaten. Een feestnummer, dus. “De Plus 8 GTR is een kans voor Morgan om de V8-motor opnieuw te vieren, iets wat we niet hadden verwacht sinds we stopten met de Plus 8- en Aero 8-modellen in 2018”, aldus de fabrikant.
Circuitracer
Hoewel de GTR een ode is aan een circuitracer, is-ie dat zelf niet. Deze Plus 8 mag ook de openbare weg op en trekt daar enorm veel aandacht. Morgan heeft de achterzijde, splitter en spoilers herzien en hertekend. De elementen zijn met de hand vervaardigd uit aluminium. Binnenin vinden we nieuwe deurpanelen, GTR-badges, carbon racestoelen en optioneel meerpuntsgordels. Uiteraard wordt elke Plus 8 GTR voorzien van een productienummer.
Alle negen auto’s zijn overigens al verkocht. Elke klant heeft volgens de fabrikant nauw samengewerkt met het ontwerpteam, waardoor elke auto een op maat gemaakt exemplaar is. Alle auto’s zijn dus uniek. Drie auto’s blijven in het Verenigd Koninkrijk, vijf auto’s gaan richting het buitenland. De allereerste auto is vooralsnog voor de fabrikant zelf.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FPlus_8_GTR_02.jpg)
Morgan Plus Four CX-T
Deze GTR is niet het eerste unieke project dat Morgan dit jaar startte. Even eerder liet het de fraaie Plus Four CX-T zien, waarmee je juist búiten het asfalt tekeer kunt gaan.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2F920-7955ef8586aafd43a7d0d569bedd432f.jpeg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had