Morgan Plus Four voor 97% nieuw, en dat zou je niet meteen zeggen
Morgan noemt de nieuwste Plus Four ‘all-new’, maar weet dat hij niet helemaal nieuw is. De Plus Four neemt in zijn nieuwe gedaante 3% van de onderdelen van de vorige editie over…
Een grap natuurlijk, want al had Morgan vijftig procent van de componenten vervangen, dan spreek je bij Morgan al van een compleet nieuw model. De stap om de auto voor 97% te veranderen is voor een merk als Morgan al een enorme stap.
Zeventig jaar
De Engelsen deden dat al eerder, met bijvoorbeeld de introductie van de Aero 8 en de vorig jaar geïntroduceerde Plus Six. Maar de Plus Four maakt al zeventig jaar onderdeel van het leveringsprogramma uit, maar nooit eerder zette de Engelse roadsterspecialist voor de Plus Four zo’n grote stap als het om productvernieuwing gaat.
Aluminium chassis
De meest ingrijpende aanpassing is het verdwijnen van het stalen chassis, dat plaats heeft gemaakt voor een aluminium architectuur met deels houten opbouw. Het maakt de auto aan de buitenzijde niet groter, maar geeft de Plus Four wel een forsere wielbasis en beduidend meer binnenruimte. En nog een belangrijk voordeel van de aluminium basis is het feit dat het wagengewicht daalt. De Plus Four weegt slechts 1007 kg.
Klassiek ontwerp
Je zou kunnen zeggen dat de 3% die de vorige en nieuwe generatie Plus Four met elkaar delen het ontwerp van de roadster is. De auto heeft de bekende, iconische looks van zijn voorganger behouden. Hij heeft onveranderd glooiende wielschermen, een lange neus met tal van louvres in de gedeelde motorkappen, de ronde lampen, de kleine deurtjes en de schuin aflopende achterzijde met ronde achterlichtunits.
BMW-motor
Zo vertrouwd als het roadster-ontwerp is, zo onbekend is de aandrijflijn voor de Plus Four. In navolging van de Plus Six krijgt ook de Plus Four de beschikking over een krachtbron van BMW. De naam van het model geeft het cilindertal aan. De viercilinder heeft een slagvolume van 2,0 liter en perst dankzij de aanwezigheid van een turbo 255 pk eruit. Het gegenereerde koppel is afhankelijk van de transmissie achter het motorblok. In combinatie met een handbak levert het 350 Nm. De versie met automaat levert een trekkracht van 400 Nm. Het is overigens voor het eerst dat Morgan twee verschillende transmissies in zijn Plus Four aanbiedt.
Acceleratie 0-100 km/h
Door de BMW-motor in het vooronder is de Plus Four in staat om een topsnelheid van 240 km/h te halen. De sprint van stilstand naar 100 km/h neemt in de automaatversie 4,8 tellen in beslag. De handgeschakelde uitvoering doet er 5,2 tellen over. Overigens kan met de automatische transmissie ook handmatig geschakeld worden.
Levering
Morgan bouwt de Plus Four reeds. De levering start later dit jaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace