Heerlijk: dit is de fonkelnieuwe maar klassieke driewieler van Morgan
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2FSuper_3_media_studio_04.jpg)
Hij is er nu helemaal: de nieuwe driewieler van Morgan. De Britten noemen ‘m de Super 3 en het is niet alleen het nieuwste, maar ook het meest moderne model van de fabrikant.
Dat zit ‘m vooral in de technische basis die Morgan voor deze Super 3 gebruikt. Voor het eerst doet namelijk een monocoque dienst, in dit geval vervaardigd uit aluminium. Met als resultaat een veel lichter en stijver chassis, én meer interieurruimte voor de twee passagiers. Wel zo lekker in een 3,58 meter lange tweezitter met slechts drie wielen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2FSuper_3_media_studio_11.jpg)
Ford-motor
Ook compleet nieuw is de krachtcentrale in de Super 3. We wisten al dat die iconische V2-motor, die de vorige 3Wheeler een uniek aangezicht gaf, zou gaan verdwijnen. Ook was al bekend dat Morgan kiest voor een Ford-motor, in het bijzonder de 1,5-liter EcoBoost. Ongeblazen, welteverstaan, goed voor 118 pk en 150 Nm. Daarmee kan de Morgan Super 3 in ongeveer 7 seconden naar 100 km/h sprinten. De topsnelheid bedraagt 209 km/h. De tweezitter weegt immers slechts 635 kilogram. Overigens kiest Morgan nog altijd voor de handgeschakelde vijfbak van een Mazda MX-5, waarbij een cardanas en tandriem het achterste wiel aandrijven. Dat het nog bestaat!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2FSuper_3_media_studio_03.jpg)
Het gebruik van die motor heeft een enorme invloed op het uiterlijk van de nieuwe Morgan. Zoals gezegd hadden vorige 3Wheelers die herkenbare neus en zichtbare V2-motor, maar dat is dus nu niet meer. In plaats daarvan heeft de Super 3 een veel gestroomlijnder koetswerk. Volgens z’n makers is het ontwerp van de auto geïnspireerd op de Jet Age, het luchtvaarttijdperk uit de vorige eeuw.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2FSuper_3_media_dynamic_09.jpg)
Vuurknop
Alles draait in de Super 3 om jou als bestuurder, en het rijplezier. Dat is terug te zien in de spartaanse cockpit. Zoals we van Morgan gewend zijn, zitten de meters in het midden van het dashboard. Wel zijn ze nu digitaal. Leuk detail: de start-/stopknop is (nog altijd) gebaseerd op de vuurknop zoals in een militair vliegtuig. Het complete interieur is overigens spatwater- en stofdicht. Voor het eerst zit er ook verwarming voor het voetencompartiment in de driewielige Morgan. Wel zo lekker. Het stuur is in hoogte en diepte verstelbaar en ook de pedalen zijn verstel- en uitneembaar.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2FSuper_3_media_studio_06.jpg)
Deze occasion wil je: Morgan 3Wheeler – plezier op drie wielen
Verder kun je je Morgan Super 3 op alle mogelijke manieren personaliseren. De fabrikant meldt dat dit ‘de meest configureerbare Morgan tot nu toe is’. Zo zijn er meer dan 200 opties en accessoires. Daarvoor heeft het overigens goed geluisterd naar diens klanten. Morgan presenteert nu drie verschillende thema’s wat betreft accessoires: Adventure Touring, Contemporary Design en Classic Motorsport.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2FSuper_3_media_beach_13.jpg)
Prijs Morgan Super 3
De Super 3 is per direct te bestellen, ook in Nederland. Daarvoor kun je aankloppen bij Louwman Exclusive in Utrecht, de importeur en enige dealer van Morgan in ons land. Prijzen worden later bekendgemaakt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had